LEGGER SEG FLAT: Helge Øgrim innrømmer å ha sammenfattet en artikkel fra The Atlantic uten å oppgitt dette i stor nok grad. Foto: Birgit Dannenberg
LEGGER SEG FLAT: Helge Øgrim innrømmer å ha sammenfattet en artikkel fra The Atlantic uten å oppgitt dette i stor nok grad. Foto: Birgit DannenbergVis mer

Journalisten-redaktør legger seg flat - innrømmer plagiat i 2002

Avslørt av Kjetil Rolness' blogg.

(Dagbladet): «Øgrim har bedre kjennskap til svindel enn han selv innrømmer», skriver sosiolog, musiker og skribent Kjetil Rolness i et innlegg på egen blogg onsdag formiddag.

Innlegget bærer tittelen «Også du, Helge!». Her skriver Rolness at Øgrim i 2002 plagierte en artikkel om sjakkstjerna Bobby Fischer i en sak han skrev for Dagbladet. 

«Faktisk er Øgrims tekst ikke annet enn et rent sammendrag av Atlantic-teksten», skriver Rolness på bloggen sin og lister en lang rekke av eksempler på likheter i Øgrims tekst og i artikkelen fra The Atlantic. 

Innrømmer plagiat Mandag innrømmet Daniel Butenschøn, tidligere journalist i Dagens Næringsliv, å ha fusket i artikkelen «Klagemuren» som sto på trykk i den lakserosa avisa lørdag 25. juli. Siden det har DN-sjef Amund Djuve avdekket flere tilfeller av Butenschøn-juks. 

Øgrim, en erfaren pressemann og redaktør for fagbladet Journalisten, innrømmer overfor Aftenposten at Rolness har rett i sine plagiatpåstander. Det var også Aftenposten som først omtalte saken. 

- Det er ikke noe feil i det Rolness hevder. Det er i all hovedsak riktig, sier Øgrim til avisa.

Mens Øgrim vedkjenner å ha skrevet av artikkelen fra The Atlantic i sin sak for Dagbladet, med for dårlig kildehenvisning, har Butenschøn i tillegg innrømmet å ha fabrikkert kilder og gjenfortalt amerikanske historier som norske.

Butenschøn har beklaget, og trakk seg tirsdag fra sin rolle som nestleder i SKUP-styret. Han hadde allerede sagt opp sin stilling i Dagens Næringsliv. 

Flere plagiat-tilfeller - Det kan godt hende jeg har falt for fristelsen til å fremstå litt mer sjakk-interessert og Fischer-kyndig enn jeg var på det tidspunktet, sier Øgrim videre. 

Øgrim sier at han selv trolig har flere svin på skogen, og understreker samtidig at den journalistiske praksisen var annerledes før. 

- Det har jeg sikkert. Men jeg har ikke gått gjennom min egen journalistiske katalog fra 1983 frem til i dag. Jeg tror veldig mange journalister har vært lemfeldige med særlig utenlandske kilder. Det har vært mer eller mindre akseptert praksis i mange redaksjoner. Jeg ville gjette at om du tok et stort knippe norske jornalister som skriver om utenlandske forhold, ville du finne mange eksempler som ikke tilfredsstiller ideelle pressefaglige standarder.

Dagbladets kulturredaktør Geir Ramnefjell understreker at Øgrims artikkel ikke følger avisas standarder.

- Som Øgrim selv sier på Kjetil Rolness' Facebook-side er krediteringen for tynn og gjenbruken for omfattende. Denne saken er gammel - den daterer seg fra 2002, men det er likevel viktig for oss å si at slik skal ikke praksisen være. Sitatretten begrenser seg til noen avsnitt eller sitater, og det skal merkes tidlig og tydelig i artikkelen, sier Ramnefjell. 

AVDEKKET PLAGIAT: Kjetil Rolness tok Journalisten-redaktør Helge Øgrim i plagiat i en artikkel publisert på Dagbladet.no i 2002.
Foto: NINA HANSEN/Dagbladet
AVDEKKET PLAGIAT: Kjetil Rolness tok Journalisten-redaktør Helge Øgrim i plagiat i en artikkel publisert på Dagbladet.no i 2002. Foto: NINA HANSEN/Dagbladet Vis mer