NYE ROLLER «Tenk o, o stedet for 2000 kommunikasjonsmedarbeidere flyttet, la oss si halvparten av disse jobbene ut av de offentlgie kontorene og i stedet ansatte dem i nye uavhengige redaksjoner», skriver vår kommentator. På bildet blir Trond Giske intervjuet aven uavhenggi journalist. 
Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
NYE ROLLER «Tenk o, o stedet for 2000 kommunikasjonsmedarbeidere flyttet, la oss si halvparten av disse jobbene ut av de offentlgie kontorene og i stedet ansatte dem i nye uavhengige redaksjoner», skriver vår kommentator. På bildet blir Trond Giske intervjuet aven uavhenggi journalist. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Journalistenes hjelpsomme motstander

Mediekom: Det offentlige har flere kommunikasjonsmedarbeidere, enn NRK har journalister. Statoil har flere enn Aftenposten.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

På mediedagene i  Bergen presenterte Jens Barland fra Høgskolen i Gjøvik rapporten «Proffere PR presser pressen». Det rapportnavnet røper ei fortid som førstesidesnekker i Dagbladet.

Barland har også tidligere blant annet vært sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, men er så vidt jeg vet uberørt av PR-byrå-erfaring.

Rapporten bygger på forskningsprosjektet «Proffere PR - journalistikk under press», som igjen er utført på oppdrag av Norsk Redaktørforening. Og en stadig større, sterke og proffere PR-profesjon er et av de innenlandske faresignalene for mediebransjen og den store offentlige samtalen.

En utfordring

Det er en utfordring man ser klarere i det offentlige enn man gjør i næringslivet, kanskje fordi vi fortsatt forventer oss mere åpenhet i det offentlige. Det er jo tross alt vi som betaler for dem.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn