Journalister for overvåking

Er det en naturlig oppgave for Norsk Journalistlag å be regjeringen om overvåking av nordmenns nettbruk?

DELTAR I KAMPANJE: Norsk Journalistlag (NJ) er blant underskriverne på Dele, ikke stjele-kampanjens notat til kulturdepartementet, der departementet blant annet bes om å åpne for lovfestet adgang til lagring av trafikkinformasjon om norske nettbrukere. NJ mener dette er et nødvendig tiltak for å beskytte mediene mot ulovlig kopiering av redaksjonelle produkter.  Foto: Amazon
DELTAR I KAMPANJE: Norsk Journalistlag (NJ) er blant underskriverne på Dele, ikke stjele-kampanjens notat til kulturdepartementet, der departementet blant annet bes om å åpne for lovfestet adgang til lagring av trafikkinformasjon om norske nettbrukere. NJ mener dette er et nødvendig tiltak for å beskytte mediene mot ulovlig kopiering av redaksjonelle produkter. Foto: AmazonVis mer

||| Norsk Journalistlag (NJ) er blant organisasjonene bak et notat fra Dele, ikke stjele-kampanjen til regjeringen. Der bes det om adgang til innsamling og lagring av trafikkinformasjon om norske nettbrukere, lovadgang til utlevering av identiteten til fildelere etter domstolsbehandling, utsendelse av varselbrev til fildelere i regi av Medietilsynet eller Post- og teletilsynet, og sperring av nettsteder som er «involvert» i ulovlig fildeling, uavhengig av om disse medvirker til lovbrudd etter norsk rett, eller ikke.

Bør en organisasjon som representerer et stort flertall av landets journalister delta i en politisk kampanje som vil ha lovfestet adgangen til å overvåke nordmenns nettbruk i kampen mot ulovlig fildeling?

DET ER IKKE ukontroversielle forslag NJ her stiller seg bak. Utfordringene knyttet til de forslåtte endringene i åndsverksloven er større enn kampanjens talsmann, Gyldendals informasjonssjef Bjarne Buset, skaper et inntrykk av når han skriver at kampanjen er opptatt av at håndhevingen er «godt balansert mot hensynet til personvern, rettsikkerhet og informasjonsfrihet».

Kampanjens utspill kommer dessuten på et tidspunkt da stadig flere konstruktive, lovlige løsninger, som Spotify og Wimp på musikksiden, stadig bedre bærer bud om en nær framtid der fiendebildene fra fildelingens mest politiserte epoke er i ferd med å bli utdaterte.

Norsk Redaktørforening har sagt nei til å delta, fordi det er debatt og sterke motstridende interesser i saken. - Vi mener at det må være opp til hver enkelt redaktør å ta stilling, sier generalsekretær Nils Øy til Dagbladet.

NJ HAR TRUKKET motsatt konklusjon, fordi organisasjonen mener man må beskytte seg mot dem som ulovlig sprer gratisversjoner av produkter mediene vil ta seg betalt for i framtida. Nøyaktig hvordan NJ mener denne piratkopieringen skal foregå, fremgår ikke. Jeg kritiserte NJs deltakelse i en kommentar om kampanjen, og i sitt svar skriver generalsekretær Jahn-Arne Olsen at NJ har «valgt journalistikken».

Ligger det i dette at NJ-medlemmer og andre som mener registrering og lagring av norske borgeres nettbruk i jakten på pirater er et uakseptabelt virkemiddel, eller som mener organisasjonen bør være nøytral i spørsmålet, har valgt noe annet enn journalistikken?

SKAL VI NÅ ANTA at NJ også vil støtte tilsvarende tiltak på andre felt, som for eksempel at alle bilister blir døgnkontinuerlig overvåket ved hjelp av GPS, slik at man lettere kan ta fartssyndere og andre overtredere? Eller begrenser engasjementet seg til mediesfæren? Det kan være grunn til å mistenke det siste, i og med at Olsens innlegg mest av alt framstår som et ganske perspektivløst forsvar av profesjonsinteresser.

Olsen opplyser i en epost at NJ ikke har bidratt aktivt i utarbeidelsen av notatet, men slutter seg til intensjonen. Notatet er ikke behandlet i noen av NJs organer, men skal tas opp på landsstyremøtet 29. oktober. Olsen opplyser også NJs ledelse ikke «har tatt stilling til alle detaljene i forslagene».

Det er vanskelig å se at det gjør organisasjonens underskri
ft mindre problematisk.

Journalistenes eget fagblad, Journalisten, følger i dag opp saken på Journalisten.no, med uttalelser fra Olsen og  Dagbladets sjefredaktør Lars Helle.

Følg meg på Twitter.com/janomdahl