I OSLO: Sjef i Mecom, David Montgomery, møtte torsdag tilitsvalgte i Edda Media i Norsk Journalistlags lokaler i Oslo. FOTO: SCANPIX
I OSLO: Sjef i Mecom, David Montgomery, møtte torsdag tilitsvalgte i Edda Media i Norsk Journalistlags lokaler i Oslo. FOTO: SCANPIXVis mer

- Journalister må jobbe mer

Montys oppskrift er klar.

Mecom-eier David Montgomery bedyrer at han har langsiktige planer med sitt eierskap i norske aviser, men sier samtidig at framtidens journalister må forberede seg på å jobbe mer enn tidligere.

Opplysningene kom fram under et møte med de tillitsvalgte i Mecom-eide Edda Media i Oslo torsdag ettermiddag. Edda-avisene har opplevd kutt og usikre tider, og i midten av februar solgte konsernet Sunnmørsposten AS og Romsdals Budstikke AS til norske Polaris Media.

Langsiktig perspektivTorsdag kom David Montgomery til Oslo og møtte 25 tillitsvalgte fra Edda i Norsk Journalistlags lokaler. Der forsøkte han å overbevise om at det ikke ville bli flere salg i tiden som kommer.

— Han sa at han vil beholde resten av avisene i Edda og at han har et langsiktig perspektiv på dette eierskapet. Så får vi se hva han mener med det, sier tillitsvalgt Lars Døvle Larssen til NTB.

Under møtet ble det snakket mer om fremtiden enn om det som har skjedd med konsernet — pengeproblemene og den harde økonomiske styringen av avisene. Montgomery skal ha kommet til en ordning med bankene, som skal sikre den videre driften i selskapet. Spesielt skal temaet ha dreiet seg om hvordan journalistene må arbeide for å lage avis i tidene som skal komme.

Må produsere mer— Montgomery sier at framtidens journalister må produsere mer enn hva de gjør i dag, og de må håndtere mer innkommende materiale enn i dag. Mer av framtidens aviser skal fylles av eksterne bidrag, og det reiser jo en rekke spørsmål, forteller Larssen.

Den tillitsvalgte er skeptisk til den retningen Montgomery vil journalistikken skal ta. Det vil bli mindre til overs for egen journalistisk virksomhet og kritisk gransking med en slik filosofi.

— På den andre siden er mye av det Mecom-sjefen vil ting vi allerede gjør i dag — som forbrukerorientert journalistikk, og at vi peker til eksterne steder, sier Larssen.


(NTB)