Journalistikkens framtid

Etter salget av Orkla Media har tradisjonelle konfliktlinjer i journalistikken mellom eierskap og redaksjonell uavhengighet kommet opp til overflaten med en voldsom kraft, skriver Rune Ottosen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET ER IKKE hverdagskost at en av landets mektigste medie-eiere i følge Dagens Næringsliv blir beskyldt av Norsk Redaktørforeningen (NR) for å bryte redaktørplakaten. Etter at budsjettet for Edda media (tidligere Orkla Media) 2007 var godkjent, fremsettes nye sparekrav. Dette skjer på en måte som i følge Redaktørforeningen er egnet til å «svekke den frie og uavhengige stillingen som ansvarlig redaktør skal ha etter Redaktørplakaten».Det gjør inntrykk når David Montgomery kun få måneder etter overtagelsen av Orkla Media har gjort det umulig for Kjell Johansen, sjef for Edda Media, å fortsette i sin stilling. Det er godt gjort å komme på kant med redaktørene etter så kort tid i Norge. Salget av Orkla Media til Mecom har ført til mye turbulens. Det tragiske er at ingen burde være overrasket, fordi dette på mange måter er en varslet krise. Alle burde vite at Montgomery ville skape problemer med krav om mer fortjeneste til eiere, nedbemanninger og mangel på respekt for den journalistiske integritet. Det var akkurat disse forholdene som har gjort han beryktet og upopulær blant redaktører og journalister i de andre landene han opererer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer