Journalistlivets farer

Fengende, men unyansert thrillerdrama.

FILM: Journalist Veronica Guerin (Cate Blanchett) stopper på rødt lys, en motorsyklist kommer opp på siden av henne, hever en revolver, sikter og tømmer magasinet. Så spoler filmen to år tilbake. Det er ikke i «hvordan slutter dette», men i «hvordan skjedde det» spenningen ligger.

Historien er hentet fra virkelighetens Dublin. På midten av 90-tallet begynte journalisten Guerin å grave i de mange dopsakene politiet ikke klarte å oppklare. Hun syntes å gå på en blanding av idealisme, ekstrem naivisme, PR-kåthet og en klokkertro på at hun som journalist var usårbar. Slik det hele blir presentert i filmen, kunne ikke utfallet av hennes graving overrasket andre enn henne selv. «Ingen tar budbringeren,» sier Guerin i filmen. Bedre re-search ville fortalt henne at nettopp budbringeren ofte blir tatt, i hvert fall hvis stakkaren bringer dårlige nyheter. Og for dopsmuglermiljøet i Irland var Guerin definitivt «bad news».

Cate Blanchett er som regel en suveren skuespiller. Grunnen til at dette likevel ikke føles helt troverdig, er mangelen på nyanser i typetegningen - samt at manuskriptet har fått et litt lettvint «ukas tv-film»-preg. Men veteran Schumacher («Phone Booth») vet utmerket godt hvilke knapper det skal trykkes på til akkurat riktig tid. «Sannhetens time» er en film som engasjerer, svakheter til tross.