«Jubelidiot» i glass og leire

I går spilte Magne Furuholmen med a-ha i Tyskland; i dag inntar han København med en stor utstilling av glassbilder og leirkrukker.

- Det er hektisk, sier Magne, spent på hvordan danskene tar imot hans glassbilder og leirkrukker. Fram til midten av januar står hans monumentale verker i Københavns Galleri Christian Dam.

- Det er første gang jeg stiller ut i Danmark. Det var her jeg kom i kontakt med kunsthåndverkerne jeg har samarbeidet med i dette prosjektet. Det har også resultert i en utstilling i Museet for moderne glasskunst i København i mai, sier Furuholmen.

Vekselbruk

Han er en anerkjent grafiker og maler, men glass- og keramikkarbeidene hans er mindre kjent. Han har blant annet utsmykket 11 etasjer på luksusskipet «The World».

Vekselbruket mellom popmusikk og kunst trives han godt med.

- Det er naturlig for meg å flyte inn og ut av disse to uttrykksformene, og arbeidet tilføres næring i skiftene.

Jubelidiot

«Resonans» heter utstillingen, som ledsages av ei bok der Furuholmen i forordet utroper seg sjøl til jubelidiot.

- Jeg falt for det danske uttrykket jubelidiot. Det er for lite jubel i norsk kunstliv. Vi har mye annet godt, som vitalitet, slagkraft, humor og ironisk distanse, men sørgelig lite jubel. Det virker som om det er mer jubel i dansk kunstliv. Og skal jeg først være idiot, så er det jubelidiot jeg vil være, humrer Magne. Uttrykket ble brukt av en av hans danske kolleger om et bilde der Furuholmen, med et pussig uttrykk, henter et glassmaleri ut av ovnen.

SELVPORTRETT I GLASS: - Jeg liker at glass kan splintres, deles opp i biter og settes sammen på nye måter, sier Magne Furuholmen. Glassmaleriene hans måtte brennes i inntil tre døgn i ovnen.