Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Jubelvekst for Dagbladet

Dagbladet leverte i fjor et overskudd på 75 millioner. Det er 14 millioner mer enn året før, en vekst på 23 prosent.

JUBELTALL: Dagbladet har lagt bak seg et år med sterk vekst. Foto: Dagbladet.
JUBELTALL: Dagbladet har lagt bak seg et år med sterk vekst. Foto: Dagbladet. Vis mer

Dagbladet har lagt bak seg et sterkt år med markant resultatvekst.

- Det er generelt et utfordrende marked. At vi da kan vise til en slik resultatvekst er vi godt fornøyd med, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord.

Dagbladet er eid av Aller Media som har avvikende regnskapsår fra 1. Oktober til 30. September. I denne perioden i 2018/2019 hadde Dagbladet en vekst i sidevisninger på mobil på 31,9 prosent sammenlignet med samme året før. Totalt var veksten på dekstop og mobil 16 prosent. I tillegg har webTV økt trafikken betraktelig.

- Jeg er svært imponert over jobben som gjøres. Dagbladet har i mine øyne landets beste journalister og deskere, og det er de som er årsaken til denne kraftige brukerveksten. I tillegg kommer en fantastisk innsats fra kommersiell avdeling og utvikling i Aller Media, sier Beverfjord.

IMPONERT: Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord er svært fornøyd med avisens vekst. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
IMPONERT: Sjefredaktør i Dagbladet, Alexandra Beverfjord er svært fornøyd med avisens vekst. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

36 prosent vekst

Det siste året har Dagbladet rustet opp sin breaking news-dekning kraftig. Dagbladet er også en av Norges mest prisbelønte redaksjoner. I fjor vant Dagbladet både årets Internasjonal Reporter-pris og årets Dataskup-pris for sin gravejournalistikk. Kjendis og sport er også to viktige satsingsområder.

I tillegg er det lansert to nye satsinger. Næringslivsnettstedet Børsen og web-TV-programmet «Rødt kort» er noen av nysatsingene.

- Den fantastiske brukerveksten har gjort at vi har vokst på mange områder kommersielt. Vi har en meget positiv vekst i annonseinntekter, sterkt drevet av TV. I tillegg har vi 36 prosent vekst i antall abonnenter versus året før, sier konserndirektør salg og marked, Bente Klemetsdal.

Omsetningen er relativt stabil på 602 millioner, mot 609 millioner året før.

- I likhet med alle andre aviser, er utviklingen for papiravisen krevende. Dagbladet har besluttet å gi ut papiravis i alle fall ut 2021. Vi vil gi ut papiravis så lenge det er interesse nok blant leserne, sier Beverfjord.

Flere tusen abonnenter

For selskapet Dagbladet Pluss var fjorårets resultat negativt. Selskapet har nå over 100 000 abonnenter:

- Dagbladet Pluss lager unikt og eksklusivt innhold som det er stor betalingsvilje for. Men å bygge opp et nytt forretningsområde med brukerbetaling som modell forutsetter også betydelige investeringer og selskapet har fortsatt negativt resultat, sier Beverfjord.

I første kvartal 2019/2020 har Dagbladet tatt markedsandeler kommersielt.

- Vi har første kvartal i regnskapsåret 2019/2020 hatt en positiv utvikling. Dagbladet har i denne perioden hatt en sidevisningsvekst på hele 47,6 prosent på mobil sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt med desktop og mobil var veksten 31,9 prosent, sier Beverfjord.

- Jeg er imponert over at våre ansatte i samme periode har tatt markedsandeler i annonsemarkedet, og at vi klarer å skape vekst i et utfordrende marked, sier Klemetsdal.