Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Jubileum som gravøl?

I går kom den tiende utgaven av «Norsk Kunstårbok», og det som burde vært markeringen av et jubileum, blir etter alt å dømme et gravøl.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette skyldes det meningsløse vedtaket fra i vår, da Kulturdepartementet vedtok å nedlegge Kunstnernes Informasjonskontor - KIK - for å rydde plass til det nye senteret for utenlandsformidling av kunst - NOCA.

  • Da KIK ble «kicket» ut fra budsjettet av duoen Ellen Horn/Roger Ingebrigtsen, var det gjennom en saksbehandling under enhver kritikk.

Og med en argumentasjon om at også kunstnerne måtte innse behovet for «modernisering og nyskaping i globaliseringens tid». KIKs viktige virksomhet gjennom 15 år ble i det hele tatt ikke evaluert på departementalt hold. Verken når det gjaldt arbeidet med å samle, supplere og oppdatere informasjon om hjemlige kunstnere og kunsthåndverkere, eller utviklingen av publikasjonen «Norsk Kunstårbok».

  • Denne årlige framstillingen av kunstens situasjon på hjemmebanen har ikke minst Utenriksdepartementet hatt nytte av, i sin kulturelle strategi overfor omverdenen.

«Norsk Kunstårbok» nådde også ut til formidlere, institusjoner og publikum over det ganske land, og ble både nyttig oppslagsverk og en uunnværlig bruksgjenstand. Produktet var med andre ord etterspurt, og av en slik kvalitet at svenskene nå akter å bruke boka som modell for sin planlagte publikasjon for samme felt.

  • Det tok et decennium å opparbeide og opprettholde denne posisjonen, som Kirke- og kulturdepartementet nå ser ut til å rasere med et kjapt kutt med sparekniven.

Samtidig forsvinner en faglig kompetanse og informasjonsbase opparbeidet gjennom mange års investeringer, som viste seg å bære frukter. Dette har skjedd i ei tid hvor også profesjonaliseringen av og oppmerksomheten mot et ekspanderende kunstliv var i vekst, og hvor ikke minst en ung, utadvendt kunstnergenerasjon og nye museer med internasjonalt blikk gjorde sitt til vitaliseringen utover 90-åra.

  • «Norsk Kunstårbok»s nye utgave reflekterer over det endrete forholdet mellom periferi og sentrum, med symptomatisk nok å invitere Dagmar Demming - tysk dekan ved Statens kunstakademi - til å være gjes-teredaktør.

Hennes målsetting har vært å søke «det globale i det lokale og det lokale i det globale», og her får hun assistanse fra den polske kosmopolitten Nina Witoszek, den finske filosofen Mika Hannula og den London-bosatte forfatteren Clémentine Deliss. Skal dette bli de siste ord fra «Norsk Kunstårbok»?

Hele Norges coronakart