KULTURRADIKAL: Dagbladet har alltid servert underholdning, politiske kommentarer og hardtslående nyheter. Med skarpe penner skal makta avsløres og dobbeltmoralen avkles. - Hva skjer med en avis som Dagbladet når
alle de kjente forutsetningene endres radikalt etter den digitale revolusjonen, spør forfatterne Martin Eide og Christine Myrvang. Foto: Jørn H. Moen
KULTURRADIKAL: Dagbladet har alltid servert underholdning, politiske kommentarer og hardtslående nyheter. Med skarpe penner skal makta avsløres og dobbeltmoralen avkles. - Hva skjer med en avis som Dagbladet når alle de kjente forutsetningene endres radikalt etter den digitale revolusjonen, spør forfatterne Martin Eide og Christine Myrvang. Foto: Jørn H. MoenVis mer

Dagbladet fyller 150 år

Jubileumsbok om avisa det er umulig å forholde seg likegyldig til

Ny bok om Dagbladet og det digitale skiftet i avismarkedet.

Hvordan fant den tradisjonsrike kulturavisa Dagbladet meninga med livet under en digital medierevolusjon? Nå foreligger boka om Dagbladets nyere historie.

– Dagbladet har gått fra å være verstingen til å bli den snilleste gutten i klassen. Avisa gikk fra en periode med mange fellelser i (PFU) Pressens Faglige Utvalg til å bli den som har færrest, sier forfatterne av «Alltid foran skjermen», historiker Christine Myrvang og medieforsker Martin Eide.

I snart to år har forskerne gravd i arkiver og intervjuet mediefolk.

– Boka er finansiert av Dagbladets Stiftelse, og utgis i anledning 150 årsjubileet i januar neste år, sier forfatterne.

De har fått frie tøyler til å skrive en kritisk og uavhengig historie.

Det digitale skiftet

«Alltid foran skjermen», som henspiller på avisas mangeårige slagord «Alltid foran», handler i hovedsak om det digitale skiftet. Den tar opp tråden etter boka «Utskjelt og utsolgt. Dagbladet gjennom 125 år» fra 1993, redigert av blant andre Hans Fredrik Dahl og Gudleiv Forr.

– Vi forsøker å fange opp de store linjene i nyere tid, fra 80-tallet og fram til i dag, sier forfatterne, og legger til:

– Boka tematiserer den digitale revolusjonen, en revolusjon som avisa og mediene fortsatt står midt oppi. Vi har forsøkt å få fram hvordan Dagbladets identitet ble utfordret.

Myter og fakta

Dagbladet har alltid holdt de liberale og kulturradikale verdiene høyt i hevd. Men hvordan står det til med den myteomspunne avissjela? Forfatterne bruker mye plass på temaet i boka, som er like tykk en gammeldags telefonkatalog.

– Den kulturradikale bevisstheten lever fremdeles i avisa, men nye digitale forretningsmodeller basert på klikk og lesetid har satt den på prøve, sier de.

Selv om «Alltid foran skjermen» retter søkelyset på den digitale revolusjonen, trekker den også linjer bakover og ser på avisas mange dyktige skribenter, sterke personligheter og mektige redaktører.

«Et skandaleorgan»

Dagbladet har alltid kokettert med tvetydigheten og schizofrenien, som en del av avisas sjel. «Avsløre, sjokkere og underholde» var og er en ryggmargsrefleks i avishuset. Ord som «tabloid» og «skandaleorgan» har alltid vært hedersord. Som avismannen, kulturpersonligheten og Dagblad-journalisten Arne Skouen en gang sa: «Jeg håper da inderlig at jeg ennå arbeider i et skandaleorgan. Jeg håper da inderlig at alle våre tenner løper i vann med tanken på alle skandalene i samfunnet, som ennå ikke er avdekket.»

I dag er Dagbladet en del av mediekonsernet Aller.

Aller-konsernet

– Det har jo vært skrevet mange nekrologer over Dagbladet, slår forfatterne fast.

– Det har vært mange kamper og slag, både redaksjonelt og på eiersiden. Berner Gruppen ville bygge et stort mediekonsern, men selskapet forvitret og ble forgjeldet etter finanskrisa. Aller-konsernet kom inn og ble løsningen i 2013, sier forfatterne.

Forfatterne beskriver Dagbladet som avisa som aldri ville gi seg, til tross for nedbemanning og omstillinger som følge av mange jordskjelv i mediebransjen de siste 20 åra.

– Dagbladet er blitt en mer forretningsmessig og strømlinjeformet mediebedrift, sier forfatterne. Forfatterne legger til at det har vært en morsom, lærerik og spennende tid. Boka gir et innblikk i de store økonomiske og teknologiske endringene som norsk mediebransje har vært igjennom.

Tabloid sladder?

– Dere har ingen tabloide historier, noe juicy sladder å by på?

– Jo da. Les boka. Men vi opererer med bare åpne kilder. Enkelte vi snakket med, trodde de kunne komme med anonyme betroelser og udokumenterte historier, men det er ikke sånn vi jobber som forskere. Forfatterne slår fast at Dagbladet er ei avis folk ikke er likegyldige til og fremdeles mener mye om, på godt og vondt.

– Dagbladet er veldig opptatt av egen identitet. En kulturavis med respekt for seg selv må utfordre lesere og makthavere. Dagbladet bør ha som ambisjon å dyrke kvalitet og annerledeshet. Det må den om den skal kunne kalle seg en kulturradikal avis, sier Eide og Myrvang.