OSCAR-VINNER: «Norske» Karl Júlíusson er produksjonsdesigner på Kathryn Bigelows «The Hurt Locker», og kan ta litt av æren for at den ble årets store Oscar-vinner. Her er de avbildet sammen i Los Angeles i februar, etter at Júlíusson mottok en pris for sitt arbeid med filmen. 
Foto: AP/Scanpix
OSCAR-VINNER: «Norske» Karl Júlíusson er produksjonsdesigner på Kathryn Bigelows «The Hurt Locker», og kan ta litt av æren for at den ble årets store Oscar-vinner. Her er de avbildet sammen i Los Angeles i februar, etter at Júlíusson mottok en pris for sitt arbeid med filmen. Foto: AP/ScanpixVis mer

Jubler for norsk Oscar-helt

Bak Oscar-vinneren «The Hurt Locker» står en nordmann.

|||Kathryn Bigelows ble årets Oscar-dronning med sin film om Irak-krigen. Produksjonsdesigner: Karl Júlíusson.

Kalli, som kollegaene kaller ham, er egentlig islending, men har vært bosatt i Norge siden 1990-tallet.

Han har stått for produksjonsdesign på en rekke av det siste tiårets store norske filmsuksesser, som «Max Manus», «Julenatt i Blåfjell», «Gymnaslærer Pedersen» og «Kautokeinoopprøret».

I tillegg har han samarbeidet tett med den internasjonalt anerkjente regissøren Lars von Trier på fem av hans filmer, blant annet «Breakin' the Waves» og fjorårets heftig debatterte «Antichrist».

Dagbladet snakket i går med en rekke av hans norske kollegaer i filmbransjen. De beskriver Júlíusson som en uvurderlig kunstnerisk kapasitet i det norske filmmiljøet.

— Litt gal— Kalli er en nestor innen scenografi i norsk film. Han er en sann kunstner, og en utrolig spennende scenograf å jobbe med, sier regissør Bent Hamer, som jobbet med Júlíusson på «O' Horten».

Han forteller at Júlíusson alltid tør å gå et skritt lengre enn det man tror er nødvendig.

— Han er litt gal, som personer som han skal være. Du vet aldri hva han finner på, bare at det han gjør alltid blir spennende. Han er rett og slett genial, sier Hamer.

Fikk bransjeprisKathryn Bigelow overrasket mange da hun snøt eksmannen James Cameron og hans storfilm «Avatar» for både beste film og beste regi.

Bigelow jobbet med Júlíusson både i 2000 og 2002, og ville igjen la den norskbosatte islendingen stå for produksjonsdesignen til krigsfilmen fra Irak-krigen.

Det angrer hun neppe på.

Filmen har fått stående applaus av kritikere verden over. Og i februar mottok Júlíusson selv en ADG Award, en prestisjefylt bransjepris, for sin utmerkelse innen produksjonsdesign på «The Hurt Locker».

— StoltOgså her hjemme har Júlíusson blitt satt pris på. I 2008 fikk han Amandapris for årets scenografi for Nils Gaups «Kautokeinoopprøret», og i 2009 var han nominert i samme kategori for «Max Manus».

Katarina Launing er en av regissørene bak «Julenatt i Blåfjell», hvor Júlíusson også var produksjonsdesigner.

—Jeg er stolt av at vi også i Norge får lov til å jobbe med personer med så mye kunnskap, og som er så konkurransedyktige også internasjonalt, sier hun.

«Ingen» har sett vinneren«The Hurt Locker» ble hyllet av kritikerne før den norske premieren i september. Likevel fikk nesten ingen norske kinogåere den med seg.

Bare 10013 personer fikk med seg filmen Oscar-juryen mente er årets beste, ifølge bransjeorganisasjonen Film & Kino. Til sammenlikning har hele 737930 publikummere fått med seg «Avatar». Det er nesten 74 ganger så mange!

Quentin Tarantinos «Inglourious Basterds» ble belønnet med beste mannlige birolle, og er sett av 262543. Beste animasjonsfilm, «Up», er sett av 326305.