SKANDALISERT: Volkswagen har forsøkt å framstå som et miljøfyrtårn. Nå har toppsjefen Martin Winterkorn gått av etter skandalen. Foto: NTB Scanpix
SKANDALISERT: Volkswagen har forsøkt å framstå som et miljøfyrtårn. Nå har toppsjefen Martin Winterkorn gått av etter skandalen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Juksemaker pipelort

Bil-imperiet Volkswagen er tatt med buksene langt nede på anklene. Sannsynligvis er det flere produsenter som har grunn til å skjelve i buksene

Kommentar

«Skjulte talenter bygger ikke omdømme», sa den nederlandske teologen og samfunnskritikeren Desiderius Erasmus allerede på 1500-tallet. Fem hundre år seinere er det fortsatt noen som ikke har lært.

En av bilhistoriens største skandaler er et faktum. Det finnes ikke noe som er flauere enn å bli tatt for bevisst juks og bedrag. Myndighetene er lurt, kundene er bedratt - og tilbake står et Volkswagen-konsern blottet for troverdighet.

Den gigantiske Volkswagen-gruppen eier merker som Audi, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini og Bugatti. Ifølge Der Spiegel har konsernet saltet ned 870 milliarder kroner. Det er milliarder de vil få god bruk for når bøtene og søksmålene kommer. For er det én ting som er sikkert inntil vi får noen flere svar, så er det at det kommer til å hagle krav framsatt på juristpapir og ark med myndigheters brevhoder.

Og: Det kommer til å koste dyrt.

Ifølge en rapport fra organisasjonen International Council on Clean Transportation (ICCT), er forskjellen fra hva bilprodusentene lover, og hvor mye bilen faktisk bruker og slipper ut i realiteten, bare blitt større. Gapet mellom det offisielle og reelle CO2-utslippet har økt fra 8 prosent i 2001 til hele 38 prosent i 2014.

Saken startet allerede i fjor høst. Et universitet i Virginia, som ICCT arbeider med, utførte utslippstester på et knippe biler under kjøring på vanlig vei. Resultatet viste et langt høyere NOx-utslipp enn oppgitt. Den gang kom Volkswagen med en bortforklaring om at en programvareoppdatering ville bøte på problemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da våren kom, ønsket CARB (CaliCalifornia Resources Board) å teste hvilken effekt denne oppdateringen hadde. Men de fant fort ut at utslippet fortsatt var langt høyere enn oppgitt. CARBrsendte resultatene til EPA (Environmental Protection Agency), som kalte Volkswagen inn på teppet. Dermed hadde ikke bilkonsernet noe valg. De måtte la benklærne falle.

Men ICCT ikke bare testet biler fra Volkswagen-gruppen. 15 biler fra seks forskjellige produsenter ble analysert. Hele 12 av dem klarte ikke kravene til NOx-utslipp.

Ute på veien slapp bilene i snitt ut 7,1 ganger mer NOx enn tillatt, i henhold til de europeiske utslippskravene.

- VW?s juksing er bare toppen av isfjellet, hevder Greg Archer, Clean Vehicle Manager hos Transport & Environment.

At bilbransjen har tilpasset seg til utslippstestene, og presentert tall som i beste fall er en illusjon, er ingen hemmelighet. Metodene er mange: Aldri mer enn én person i bilene, karosseriskjøter blir tapet over og høyre speil fjernes for å skape mindre luftmotstand, lettrullende dekk pumpes til det maksimal for å minske rullemotstanden, reservehjul og jekk kastes ut, ingen elektriske hjelpemidler er i bruk, og batteriet blir forhåndsladet for at dynamoen ikke skal slå inn for å lade.

Men at en tysk industrigigant som Volkswagen kan ta sjansen på å manipulere slike data, er nærmest uforståelig. For da de bestemte seg for å implementere et programtillegg i bilens motorstyring, som gjør at bilen i en kort periode slipper ut mindre av de skadelige Nox-partiklene når den merker at den blir testet, trådde de ikke bare over streken. De spente bein på seg selv. Grådigheten ble for stor.

Bilkonsernet har brukt milliarder av markedskroner mot et viktig USA-marked - uten å lykkes i nevneverdig grad. Bilmerker som Toyota, Honda og Hyundai er langt større i USA, der dieselbiler er lite attraktive på grunn av strengere avgasskrav enn det vi har i Europa. Den eneste måten å få folk til å kjøpe bil med dieselmotor, har vært å påpeke at forbruk og CO2-utslipp er mindre enn for bensinbiler.

Omfanget gjelder svimlende 11 millioner biler. I Norge må 147.139 biler inn for bli oppgradert. Administrerende direktør Terje Male hos den norske importøren meldte i går at bilene må gjennomgå en programvareoppdatering, mens noen av bilene i tillegg må skifte ut en liten del. En av Europas fremste eksperter på utslippsanalyse, Nick Molden, tror at bilene må utstyres med ekstra katalysatorer.

Hvordan det hele skal løses i praksis, og når mengden av norske kundene kan forvente å få sin bil stemplet som godkjent, er foreløpig helt i det blå. Hver jobb er stipulert til om lag to arbeidstimer, noe som vil bety 294.278 timer. Omregnet utgjør dette 168 årsverk. Bare for å ta hånd om denne skandalen. Det sier seg selv at dette vil ta tid.

Det ironiske er hvordan Volkswagen har forsøkt å framstå som et miljøfyrtårn. På den norske importørens hjemmeside skrytes det av miljø og samfunnsansvar:

«Vi har gjort samfunnsansvar til en integrert del av MøllerGruppens virksomhet, tuftet på våre grunnverdier Åpen og Ærlig, Initiativrik, Omtenksom og Tydelig. Vårt arbeid med miljø og samfunnsansvar bygger på erkjennelsen av næringslivets grunnleggende forpliktelse til å drive sin virksomhet på en bærekraftig måte, med respekt for mennesker og miljø.»

Nå er de felt av sine egne.

Et godt omdømme skapes aldri av dårlig dømmekraft.