NÅ ER FØRSTE desember rett rundt hjørnet, og det er på tide for barn og voksne å forberede julekalenderen. Men hvilken? Aldri har det vært så mye strid om hvem som skal ha lov til å lansere hva slags kalender. A/S Vinmonopolet lanserte i fjor egne forpakninger med 24 esker merket med tall. Det har eldre- og folkehelseminister Åse Michalsen satt en stopper for. Vinmonopolet skal selge øl, vin og brennevin, ikke pappesker. De får uansett lov til å selge pakker med 24 små akevittflasker, som kundene kan bruke til hva de vil.
DET FINS NOK av andre firmaer som selger 24 pakkers løsninger med diverse godsaker til jul. Også visuelle opplegg fins. I sju år har komikeren Martin Marki operert med et opplegg kalt «Kalendær’n» på online-kanalen Viafree der han tester 24 ølsorter, en for hver dag fram til julaften. Men «Kalendær’n» er spilt inn på én dag. Flaskene blir altså ikke fordelt over hele adventstida.
NÅ SKAL BRØDRENE Ylvis gjøre omtrent det samme, i et Discovery-produsert program på TV Norge. Martin Markis kamerat Morten Ramm har rykket ut og hevdet at det er «døvt» at de ellers kreative Ylvis-brødrene gir seg til å «valse over nye folk som prøver å gjøre noe nytt». Discovery hevder at de har kjøpt ideen fra noe som heter Banijai i Danmark, som visstnok har gjort det samme der.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger