INTEGRITET: Et godt eksempel på en god artist med stor integritet i dag er Susanne Sundfør, skriver Audun Vinger. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix
INTEGRITET: Et godt eksempel på en god artist med stor integritet i dag er Susanne Sundfør, skriver Audun Vinger. Foto: Thomas Winje Øijord / ScanpixVis mer

Julekuler

Jeg savner noen i den brede musikkoffentligheten som skiller seg ut i en eller annen retning - enten hun er progressiv, hater countryrock eller vil bli verdens største popstjerne.

Et innlegg i Dagens Næringsliv avfødte en replikkveksling på min Facebook-side, som endte i Dagbladets debattseksjon. Siden jeg er evig takknemmelig for at Thomas Seltzer i 1996 ga meg jobb som musikkskribent i Natt&Dag - hvor jeg misjonerte spesielt for soul, soft rock og Todd Rundgren - vil jeg her svare kort.

1. Jeg er selvfølgelig ikke så naiv idiot at jeg ser noe problem i å delta på aktualitetsprogrammer med mange seere når man har en ny plate å promotere. Da presenterer artisten sin musikk for et publikum. Men jeg må innrømme at jeg ikke synes det er givende at så mange unge artister går rett over til å synge julesanger med KORK og delta nikkende og smilende på Sportsrevyen og Slottskonsert og MGP. Opprør er ikke riktig ord, jeg savner noen i den brede musikkoffentligheten som skiller seg ut i en eller annen retning - enten hun er progressiv, hater countryrock eller gla'gal indie, vil bli verdens største popstjerne, ønsker å lage sterk R&B på norsk, eller noe annet. Jeg ønsker ikke at alle artister plutselig skal bli aktive på venstresiden og lage punk. Et godt eksempel på en god artist med stor integritet i dag er Susanne Sundfør. Opererer innenfor popsegmentet, men på egne premisser, og er villig til å risikere noe, ved hvordan hun fremstår i media, og hva hun utgir, nå nettop en dobbel-LP med instrumental synthmusikk. Vil si at det er morsommere enn å la seg bruke i diverse underholdningsøyemed.

2. Post-Sting/Bono er det problematisk å være «politisk engasjert artist». Men politikk/engasjement/protest kan være så mangt. Etter i sommer skulle vi vende hatet ryggen, men det er blitt en overvekt av «jeg håper helst at det ikke hadde skjedd», «en skulle vøri fire år i romjul», «det er heldigvis ikke mobildekning ute i skauen»-type uttrykk i offentligheten siden den gang. Og jeg tror engasjement/sinne/nerve er vel så fruktbart som offentlig medfølelse og infantiliserende omfavnelse av «norske verdier» og vedfyring.

SVARER SELTZER:  Thomas Seltzer spurte 6. januar om Ingrid Olava og Marit Larsen mister kunstnerisk integritet ved å delta i «Senkveld». Debatten startet med et innlegg av Audun Vinger (bildet) i Dagens Næringsliv mandag. Foto: Nina Hansen
SVARER SELTZER: Thomas Seltzer spurte 6. januar om Ingrid Olava og Marit Larsen mister kunstnerisk integritet ved å delta i «Senkveld». Debatten startet med et innlegg av Audun Vinger (bildet) i Dagens Næringsliv mandag. Foto: Nina Hansen Vis mer

3. Harde tider krever/avføder ikke nødvendigvis hard musikk. Gi meg gjerne Four Tops, disco og New Romantics - forøvrig ikke musikk uten engasjement og nerve.

4. Iceage's punk er et eksempel på noe som skiller seg fra den dominererende kritiker/bransjesmaken. Men joda, det finnes helt sikkert drøyere band.

5. Men Thomas, da: du er jo priviligert som kan jobbe med akkurat det du vil, og skape noe bra og viktig og morsomt og farlig, både som programleder og med kløktig kuraterte musikkinnslag. Og vel nøyaktig det jeg etterlyser i mitt innlegg. Todd Rundgren i hvert Trygdekontoret kan bli steinbra, forresten, ser frem til det!