Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Juleplatenes tid er borte

Markedet er borte, Wimp og Spotify har overtatt.

 VED JULETID:  Hanne Krogh under lanseringenen av sin  juleplate "Ved juletid" i 2002. i Irland.
Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn /  NTB SCANPIX.
VED JULETID: Hanne Krogh under lanseringenen av sin juleplate "Ved juletid" i 2002. i Irland. Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB SCANPIX. Vis mer

De største norske plateselskapene planlegger ikke lenger store lanseringer for å rekke julehandelen.

Strømming av musikk har sørget for at det blir stadig færre plater undere juletreet.

Det er suksessen til strømmetjenester som Wimp og Spotify som har gjort at flere norske plateselskaper ikke lenger legger utgivelsen av sine antatte bestselgere til oktober og november, skriver Dagens Næringsliv.

- Markedet borte - Gavemarkedet er i stor grad blitt borte, musikk er ikke noe som kan pakkes inn lenger. Dermed er julesesongen blitt mindre viktig, sier Emi-sjef Bjørn Rogstad.

Allerede i fjor reduserte Emi kraftig på sine utgivelser i månedene før jul.

Universals markedsansvarlige Gjermund Moastuen er enig i dette og peker på at salget av musikk er spredt ut over en større del av året.

Voksent publikum Han mener imidlertid at markedet for rene juleutgivelser fortsatt er der.

- Et voksent publikum vil fremdeles ha CD-plater, sier Moastuen.

Jørn Haanes i Warner peker på at strømming av musikk blir mer og mer populært for hver måned.

- Da gir det seg jo selv at man kan få et like stort og større salg i januar som i desember, sier han.

(NTB).

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media