POPULÆRE: Marcus og Martinus har en stor fanskare, både her hjemme og i utlandet. Forrige søndag spilte de på Voldsløkka i Oslo foran tusenvis av tilskuere. Foto: Kristin Svorte / Dagbladet
POPULÆRE: Marcus og Martinus har en stor fanskare, både her hjemme og i utlandet. Forrige søndag spilte de på Voldsløkka i Oslo foran tusenvis av tilskuere. Foto: Kristin Svorte / DagbladetVis mer

Jusprofessor mener selskapet bak Marcus & Martinus har brutt loven

Fra scenen oppfordret tvillingduoen sitt unge publikum til å kjøpe merchandise. Det kan ha vært brudd på markedsføringsloven.

(Dagbladet): Under en konsert på Voldsløkka i Oslo søndag skal artistene Marcus og Martinus (15) ha kommet med følgende kommentar fra scenen, ifølge Dagsavisen:

«Vi har en butikk på sletta her. Der kan du kjøpe t-skjorter, armbånd og mye annet. Løp og kjøp!»

Også Dagbladets anmelder omtalte kjøpsoppfordringa i sin konsertanmeldelse.

Store deler av publikum var barn, og direkte kjøpsoppfordringer rettet mot barn er et brudd på markedsføringsloven. Nå vurderer Forbrukerombudet om kommentaren fra Marcus og Martinus er ulovlig.

Det blir i så fall selskapet bak og managementet som stilles til ansvar.

Det mener Tore Lunde, jusprofessor ved juridisk fakultet i Bergen, at den er.

- Dette er en tydelig kjøpsoppfordring. Det strider mot markedsføringsloven, sier han.

Kan få bot

Lunde legger til at siden dette er kommersiell virksomhet er de underlagt markedsføringsloven. Han forklarer at det er to konsekvenser han ser som sannsynlige.

- Det ene er at Forbrukerombudet løser dette med en frivillig ordning, hvor de blir enige om at dette ikke skal gjøres igjen. Det andre er at de får et forbud mot å gjenta denne type utsagn, sammen med en betinget tvangsmulkt. Det vil si at de får en bot dersom de bryter forbudet, sier Lunde.

Han legger til at Forbrukerrådet også kan vurdere om artistene skal få en bot for å ha brutt loven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke konkludert

Eli Bævre, juridisk rådgiver ved Forbrukerombudet, forklarer at de er i gang med å vurdere om de skal opprette sak.

- Vi har foreløpig ikke kommet til en konklusjon. Vi er i dialog med managementet til Marcus og Martinus, og har fått lovnad fra konsertarrangøren om at de skal sende opptak av konserten, slik at vi kan vurdere om vi skal opprette sak eller ikke, sier Bævre.

Siden de jobber med saken kan hun ikke uttale seg om den, men Bævre sier på generelt grunnlag at det er et forbud i markedsføringsloven mot å rette kjøpsoppfordringer mot barn, eller be dem overtale foreldre eller andre voksne til å kjøpe noe til dem.

Ikke planlagt

Bævre forklarer at det er managementet og selskapet bak artistene som eventuelt vil stå ansvarlig i saken, og ikke Marcus og Martinus.

- Hvis vi oppretter sak vil vi rette det mot managementet og selskapet bak Marcus og Martinus. Sånn som vi ser det er det de som har ansvaret, sier hun.

Marte Schei i Anti, som er PR-ansvarlig for Marcus og Martinus, skriver i en e-post til Dagbladet at utsagnet kom i kampens hete, og at det ikke var planlagt på forhånd. De er nå i tett dialog med Forbrukerombudet.

- «Oslo Sommertid» var den største konserten Marcus & Martinus har spilt på. Med 33 000 engasjerte fans foran seg blir det i «kampens hete» sagt noe som omhandler kjøp av eget merchandise, skriver Schei og fortsetter:

- Dette er ikke noe som blir sagt som en del av regien på showet. Det er to barn som står på scenen og som snakker til fansen sin, andre barn. Vi har nå en positiv og fin dialog med Forbrukerombudet og vil sammen med guttene jobbe for å skape god forståelse av hva som for barn naturlig nok er kompliserte regler å forstå.

SUPERSTJERNER PÅ BESØK: Erle (15), Charlotte (5) og Madeleine (3), fikk seg en kjempeoverraskelse da det kom svært uventet og celebert besøk på døra. Video: TV Norge / Foto: Privat Vis mer