DUNDER-ENTUSIAST: Jussi Adler Olsen har solgt 342 000 eksemplarer av sine siste tre bøker i Norge. Tidligere denne måneden bidro den populære dansken til å støtte opp om kortfilmen «Dunder», der filmskaperne trengte penger til monsterpels. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix / Fabelfjord
DUNDER-ENTUSIAST: Jussi Adler Olsen har solgt 342 000 eksemplarer av sine siste tre bøker i Norge. Tidligere denne måneden bidro den populære dansken til å støtte opp om kortfilmen «Dunder», der filmskaperne trengte penger til monsterpels. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix / FabelfjordVis mer

Jussi Adler Olsen skaffet pels til nordnorske monstre

Prislappen for digital monsterpels? 200 000 kroner.

(Dagbladet): Se for deg følgende scenario:

Du lager kortfilm for barn, med planlagt premiere under Tromsø filmfestival i januar.

Du har en visjon om at filmens hovedpersoner, monstrene Lex, Bulder og Modika bør ha pels (det er tross alt vinter) - men du har ikke penger til å kle dem opp digitalt.

Hva gjør du?

Skaperne bak «Dunder», en kortfilm basert på «Dunderly»-universet, satte sin lit til folkefinansiering.

- Vi trengte 200 000 kroner for å få råd til å gi monstrene pels, forteller regissør Endre Skandfer.

Sammen med forfatter Endre Lund Eriksen har han illustrert og gitt ut 12 bøker om «Dunderly»-universet siden 2011, og til neste år går monstrene fra papirformatet til filmen.

Krever mye tid Det er det tromsøbaserte animasjonsstudioet Fabelfjord som gjør Lex, Bulder og Modika bevegelige.

Det totale budsjettet til kortfilmen ligger på to millioner kroner.

Skandfer forteller at digital pels er noe som fort tilhører de store studioene og budsjettene på grunn av høy tidsbruk og datakraft, men at de hadde et veldig sterkt ønske om å få det til likevel.

- Noe av det som gjør monstre til monstre er at de har pels. Våre monstre har massevis av fargerik pels, sier filmskaperen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dessuten er det vinter i filmen, så det hadde blitt veldig kaldt uten.

- Vet hvor krevende det er Dermed iverksatte Fabelfjord en crowdfunding-kampanje for å finansiere tids- og databruken som kreves for å få på plass tusenvis av monsterhår. 

Som et ledd i promoteringen av pels-dugnaden fikk initiativtakerne flere kjente fjes med på laget. Rapperen Joddski og den norske Oscar-vinneren Torill Kove er blant dem som uttalte sin støtte til prosjektet gjennom videohilsener som ble publisert på Facebook. 

I midten av november kom også den bestselgende danske krimforfatteren Jussi Adler Olsen på «Dunder»-banen, med en videohilsen (ekstern lenke) der han oppfordret folk til å gi de nordnorske monstrene pels. 

- Hjelp til! Tromsø hei hei hei! Pels pels pels - nå, lød den muntre hilsenen fra Olsen, som for tiden skriver på bok sju i Avdeling Q-serien.

Forfatteren skriver i en mail til Dagbladet at han møtte «Dunderly»-forfatter Endre Lund Eriksen på en festival i Sofia, og at han hurtig ble fanget av forfatterens store engasjement for sitt prosjekt. 

- Jeg har selv vært tett på en slik produksjon, og vet hvor krevende det er, skriver Olsen, og viser til tegnefilmen «Valhalla», der han komponerte musikken. 

Søsteren har bodd i Norge Selv om forfatteren «heier» på Tromsø i videoen har han aldri vært i byen selv. Han kan likevel fortelle at hans eldste søster og hennes mann har bodd i Tromsø i perioder.

- Derfor vet jeg mye om denne vakre og avsidesliggende byen i Skandinavia, og «Dunderly»-prosjektet imponerte meg med at denne byen kunne fostre så kreative og determinerte mennesker, skriver Olsen. 

- «Dunderly» er i min verden det beste eksempel på at uskylden og livsgleden fortsatt eksisterer. 

Har sikret monsterpels Sammen med en rekke andre «Dunderly»-entusiaster bidro Olsen til at folkefinansieringskampanjen kom i havn til slutt.

LAGER MONSTERFILM: Fabelfjord er ifølge Endre Skandfer (til venstre) verdens nordligste animasjonsstudio. Her sammen med daglig leder Merete Korsberg Dalsbø og forfatter Endre Lund Eriksen. Foto: Fabelfjord
LAGER MONSTERFILM: Fabelfjord er ifølge Endre Skandfer (til venstre) verdens nordligste animasjonsstudio. Her sammen med daglig leder Merete Korsberg Dalsbø og forfatter Endre Lund Eriksen. Foto: Fabelfjord Vis mer

Endre Skandfer forteller at de har rundet 200 000 kroner takket være bidrag fra 230 privatpersoner og bedrifter, og at Lex, Bulder og Modika dermed slipper å fryse i den kommende kortfilmen. 

- Spesielt næringslivet nordpå har stilt opp på en fantastisk måte, sier Skandfer.

Dagen kampanjen var over hadde de samlet inn 90 prosent av beløpet, men det «rant litt inn de neste par dagene», ifølge regissøren. 

- Vi rundet faktisk 100 prosent. Det har vært en helt fantastisk innspurt, sier monsterpelsentusiasten. 

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram