SELGER IKKE: Magasiner med Justin Bieber på coveret har en tendens til å floppe, viser fersk statistikk. Foto: Stella Pictures
SELGER IKKE: Magasiner med Justin Bieber på coveret har en tendens til å floppe, viser fersk statistikk. Foto: Stella PicturesVis mer

Justin Bieber flopper som coverboy

- Det er jo ei barnestjerne.

(Dagbladet): Tenåringsidolet Justin Bieber er en stor hit på salgslistene og på ipodene til tenåringsjenter, men blant magasinjunkiene står han ikke like sterkt.

Det siste året har faktisk en rekke magasiner med Bieber på forsiden floppet fullstendig, og solgt historisk dårlig.

Nå har også det høyt respekterte magasinet Vanity Fair, som månedlig har noen av verdens mest ettertraktede og aktuelle kjendiser på forsida, fått en real Bieber-nedtur.

Dårligste siden Smith Da tenåringsgutten fant veien til bladhyllene iført kyssemerker i ansiktet på coverbildet, holdt kjøperne fingrene fra fatet. Faktisk ser utgaven ut til å bli den tredje minst solgte av magasinet på 12 år, skriver WWD.

Nettstedet har hentet inn tall fra The ABC Rapid Report, som offentliggjør salgstall fra bladdistributørene i USA.

Bieber-coveret solgte bare 246 000, nesten 100 000 mindre enn snittet på 342 000 eksemplarer. Forrige gang et Vanity Fair solgte like dårlig var da Will Smith prydet forsida på en hest i forbindelse med lanseringen av filmen «Wild Wild West».

Den prisvinnende skuespilleren fristet bare 202 701 personer til å bla opp for magasinet, skriver WWD.

- Utrolig irriterende Redaktør i magasinet Mann, Knut Christian Moeng, synes ikke det er rart at salgstallene faller med Bieber på coveret.

YNDET PAR: Justin Bieber og Disney-kjæresten Selena Gomez er hyppig omtalt i media og på diverse blogger. Men i magasinformat daler plutselig interessen for den unge suksessartisten. Foto: Stella Pictures
YNDET PAR: Justin Bieber og Disney-kjæresten Selena Gomez er hyppig omtalt i media og på diverse blogger. Men i magasinformat daler plutselig interessen for den unge suksessartisten. Foto: Stella Pictures Vis mer

- Primærmålgruppa til Justin Bieber er over hodet ikke den samme som magasinenes. Dette er jo ei barnestjerne, så jeg skjønner godt at det er full kollisjon når en artist som appellerer til tenåringsjenter er på coveret til sånne magasiner, sier han.

Moeng synes det er en merkelig redaksjonell prioritering å sette Bieber på coveret av et magasin som Vanity Fair.

- Det blir som om Mann skulle sette en 15-årig jente eller gutt coveret, det blir et sprik med tanke på målgruppa til magasinene. Jeg tror ingen av våre lesere synes noe annet om Justin Bieber enn at han er utrolig irriterende. Det ville vært helt skivebom, sier Moeng.

I Vanity Fair virker det som om de elendige salgstallene tas med en smule ironi.

- Hvem visste at 12-åringer ikke kjøpte magasiner? spør en talsperson lakonisk til WWD.

Flere sliter Men det er ikke bare Vanity Fair som har slitt med å selge Bieber. Også andre magasiner, med en målgruppe mer lik artistens egen fanbase, har slitt med å kvitte seg med blader hvor artistens ansikt er salgsplakat.

I oktober 2010 solgte magasinet Teen Vogue bare 121 054 eksemplarer, 12 prosent under snittet.

FLOPPET: Denne utgaven av det anerkjente magasinet Vanity Fair solgte neste 100 000 mindre enn normalt. Faksimile: Vanity Fair
FLOPPET: Denne utgaven av det anerkjente magasinet Vanity Fair solgte neste 100 000 mindre enn normalt. Faksimile: Vanity Fair Vis mer

Ukebladet People, som er et av USAs mest populære, solgte bare 961 762 eksemplarer da de hadde Bieber på coveret i april 2010. Det er 25 prosent lavere enn gjennomsnittet.

Tenåringen var også coverboy på magasinene Rolling Stone og US Weekly tidligere i år, men de tallene er ennå ikke blitt registrert.