Juvel uten innfatning

Lislevand selv i særklasse, men ikke bandet hans

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Rolf Lislevand m/band Uranienborg kirke KONSERT: Rolf Lislevands Vivaldi-plate på Naïve har høstet gjetord i vide kretser, til både solisten og bandet hans. Fredag kveld sto repertoaret på plakaten på Oslo Kammermusikkfestival, på nattkonsert i Uranienborg kirke.

Rolf Lislevand frontet konserten på solistplass, og den første Vivaldi-konserten for mandolin og strykere minnet oss umiddelbart om hvor utsøkte og innsmigrende klanger komponistren kunne lage, også for klimperinstrumenter.

Den ga også Lislevands solist-talent til beste, som er i særklasse. Men etter hvert ble det mer enn påfallende at dette var et annet band enn de vi hører på Naïve-innspillingen.

Nå er det ikke noe poeng å sammenligne en studioproduksjon med en konsert. Men Lislevands valg av medspillere på podiet, der de aller fleste fremstår som norske studenter i faget, eventuelt nettopp uteksaminerte, utgjør en signifikant forskjell.

Den ble mer og mer tydelig etter som konserten utfoldet seg.

De spilte godt, men ikke lysende. I dagens musikkliv, der nivået er eksepsjonelt høyt, tror jeg dét er en uklok strategi av Lislevand, fordi det ikke bare formidler inntrykket av noe bra, men mer distinkt av noe som er nest best.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer