Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kakling ga seerrekord i Åpen Post

All kaklingen i forkant av onsdagens Åpen Post på NRK hjalp åpenbart på seertallene. 647.000 seere fulgte Bård og Haralds elleville TV-show.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Aldri før har Åpen Post hatt så mange seere som etter Bård Tufte Johansens kyllingstunt på Rikshospitalet. Den forrige rekorden ble satt i februar i fjor og lød på 622.000. Dermed seiler Åpen Post opp som ett av NRKs absolutt mest sette underholdningsprogrammer på vanlige ukedager.

I sesongpremieren for en uke siden benket 476.000 seere seg foran skjermen for å la seg underholde av Bård og Harald og resten av Åpen Post-gjengen. Vanligvis gjør nyhetens interesse at første program i en serie har flere seere enn de som kommer senere. Med kyllingstuntet klarte altså Åpen Post å løfte seertallene ytterligere i sitt andre program.

Kylling-PR

Onsdagens show fikk uvanlig mye forhåndsomtale etter Bård Tufte Johansens omdiskuterte kyllingspøk. Ikledd et kyllingkostyme forstyrret han TV 2-nyhetenes direktesending fra Rikshospitalet der Thorbjørn Jagland var innlagt etter sitt illebefinnende.

Aviser og andre medier var ikke sene til å følge opp, og til slutt måtte kringkastingssjef John G. Bernander beklage hele opptrinnet. Etter et oppvaskmøte hos Bernander onsdag måtte Åpen Post-redaksjonen trekke kyllinginnslaget, samtidig som Tufte Johansen gikk ut med en åpen unnskyldning.

Selv om kyllingsaken førte til mye kjeft, skapte den langt mer blest om programmet enn Åpen Post-gjengen kunne fått på annen måte. De rekordsterke seertallene viser at interessen for Bård og Harald i alle fall ikke ble mindre etter kyllingopptrinnet.

Gull verdt

NRK er opptatt av seertallene selv om den ikke er en kommersiell kanal. Med mange kanaler er seertallene den beste målestokken for hvordan NRK klarer seg i forhold til sine reklamefinansierte konkurrenter. Med 647.000 seere kapret Åpen Post hele 49 prosent av alle norske TV-tittere og slo dermed knockout på de andre kanalene sent onsdag kveld.

Mediebyrået Carat Media & Research har ifølge Dagens Næringsliv beregnet at programmet har en reklameverdi på opp mot en million kroner ved en halv million seere. Hadde Åpen Post gått på en kommersiell TV-kanal, ville onsdagens program gitt reklameinntekter på godt over en million.

(NTB-Magne Gundersen)

Hele Norges coronakart