Kald Torpedo

«Get Shorty» bygger på krimmesteren Elmore Leonards Hollywood-satire og filmen er en ujevn mikstur med John Travolta som super-cool «torpedo» i filmmetropolens mer skyggelagte utkanter.

Den hardkokte, og korthogde, humor- og spenningsleverandøren Leonard hadde saktens sitt å hevne etter å ha fått flere av sine romaner ramponert i dårlige filmer. Hollywood- og krimsagaen «Get Shorty» fra 1990 er unektelig et glansnummer innen sin sjanger. Regissøren Barry Sonnenfeld («Familien Addams» o.a.) stabler et stort fortellerapparat på beina, men jeg er langt fra viss på om han treffer Elmore Leonards spesielle tone.

Spillegjeld

d Skjønt jeg tror mr. Leonard kan si seg fornøyd med John Travolta som den svært filmopptatte innkreveren Chili, som havner i Hollywood med oppdrag å tyne et tilgodehavende i spillegjeld ut av en viss Harry Zimm (Gene Hackman), produsent av skrekkfilmer i definitiv B-klasse. På produsentens kjøkken over et godt glass ender Chili med å «selge» den insolvente Zimm sin idé til en film om en torpedo som - under jakten på en fyr som utga seg som død - havnet i Los Angeles, slik han selv nylig har gjort.

Yrkesstolthet

Men Chili kjenner jo verken utgangen på sitt oppdrag eller sin filmidé om samme oppdrag. Dette blir følgelig den dobbeltbunnede leken i «Get Shorty». Travoltas Chili Palmer har sin yrkesstolthet og sitt «fag» å vareta. Under sine møter med filmverdenen oppdager han raskt at den nok er befolket av kjeltringer, men at deres enorme egoer gjør dem sårbare for kløktige og kaldsindige operatører utenfra. Forbryterhåndlangeren Chilis vekst inn i Hollywood blir hos en Elmore Leonard en logisk og naturlig prosess. Ikke fullt så uanstrengt hos en Barry Sonnenfeld, som altså har sine besvær med å finne et toneleie i pakt med Leonards lakoniske stil og fortellermessige finurligheter. Men her er litt av hvert å underholdes av, filmen yrer naturligvis av «in-jokes» og showbiz-referanser. I ukrediterte småroller ser vi blant andre Bette Midler og Harvey Keitel.