Kalddusj for norsk Expo-satsing

BERLIN (Dagbladet): Med sin til dels knusende dom er den tyske journalisten Genevieve Wood (26) blitt en hodepine for norske Expo 2000-ansvarlige. - Publikum forlater den norske paviljongen dypt skuffet. Det er vel ikke bare deres egen feil, sier hun til Dagbladet.

Det tyske nyhetsbyrået DPAs medarbeider har beskrevet den norske paviljongen ved verdensutstillingen i Hannover som «mye skrik og lite ull». «Uspennende og preget av selvros,» fortsetter hun.

Hennes dom over den norske 100-millionerkronerssatsingen på Expo 2000 blir gjengitt i aviser over hele Tyskland. Millioner av potensielle Expo-besøkende vil merke seg DPA-journalistens kritikk.

Stillheten

Aldri før er så mange norske skattekroner blitt brukt på å markedsføre Norge i utlandet. DPA-medarbeideren utdyper sitt syn overfor Dagbladet.

- Marianne Heskes buldrende fossefall er en fascinerende inngang. Så kommer jeg inn i mørket i «Det stille rom», 15 ganger 15 meter med en kuppel over. Jeg ser noen lyse flekker over meg og hører lyder som skal forestille stein-sprang. Jeg spør meg: Hva er dette?

Genevieve Wood legger til at hun har sans for det norske ønsket om å være annerledes og forsøket på å skape en kontrast på en utstilling der alle forsøker å slå hverandre i hodet med imponerende høyteknologi.

- Stillhet kan være fint. Jeg mente ikke å si at dette er dårlig. Men jeg spør meg om intensjonen i det hele tatt blir oppfattet, sier Wood.

Dalende interesse

Hennes reaksjoner deles av andre tyske medier, som mener å ha registrert en raskt dalende interesse for den norske paviljongen. Publikums dom er stort sett entydig:

- Uten brosjyren jeg hadde fått ved inngangen, hadde jeg ikke skjønt bæret. Kontrasten er for skrikende mellom det spennende ytre og det vi bys inne, sier Gudrun Gahr (58) fra Hannover.

- Nordmennenes bygning er vakker, men jeg opplever ingenting, sier tyske Robin Gahr (26).

- Jeg ble vanvittig skuffet. Jeg ventet ikke 40 minutter i kø for å oppleve stillhet uten engang å få en forklaring, sier John Atkins (57) fra Dayton, Ohio.

- Fra «Det stille rom» kommer jeg inn i et rom som er som en reklamefilm for Norge - en lovsang til norsk miljøteknologi, oljeindustri og telekommunikasjoner. En høyttalerstemme sier at «siden vi er så små, kan vi tenke stort». Er ikke dette krampaktig, kjedelig selvros? spør DPA-journalist Wood.

Handels- og næringsminister Grete Knudsen understreket ved åpningen i Hannover at målet var nettopp å vise det høyteknologiske, moderne Norge - ikke troll og bunader. Genevieve Wood sier:

- Trollene jeg kjøpte i resepsjonen, var trøsten.

KRITISERER NORGE: - Mye skrik og lite ull, mener den tyske journalisten Genevieve Wood om den norske Expo-paviljongen.