Kaldt og pent om båter

Teknisk pen, men mangler varme.

FILM: Avansert teknikk kan få døde ting til å bevege seg, men det skal noe mer til for å gi dem virkelig liv . Det er denne udefinerbare kvaliteten som gjør at vi gråter når pappaen til løveungen Simba blir drept, og at vi gleder oss over at «Istid»-kameratene overlever den store nedsmeltingen. Det er synd å melde at folka bak den nye og påkostede norske filmen om den lille redningsskøyta Elias ikke helt treffer blink.

Elias er en samvittighetsfull og arbeidsom liten fyr, som fullstendig uskyldig blir utstøtt og mobbet av de andre, store, slemme båtene. Men - ingen bombe akkurat - i siste scene ender Elias opp som både dagens helt og kongevenn. Historien er passe spennende for de minste og kommenterer dagens norske virkelighet for de litt større. Stemmene og dialogen er tidvis både morsom og fiks, animasjonen sømløs og bildene er vakre, glatte - men: kalde. De talentfulle animatørene har lykkes rent teknisk, men klarer ikke å gi figurene tilstrekkelig personlighet og varme. Båtene, kranene, sjøbodene osv. har fått ekstremt bevegelige ansikter, men blir likevel merkelig stive.

Vil barna like dette? Se ikke bort fra det. Tv-serien hadde pene seertall og ble til og med nominert til en internasjonal Emmy-pris i fjor. Men «Elias og kongeskipet» er uansett en kald sak.