Anmeldelse: Besatt, Viaplay og TV3

31. oktober 2019
Beskrivelse:

Mer komisk enn skummel overnaturlig krim.

Kanal:

TV3 og Viaplay

«skremmende å se hvordan de skusler bort talentet til skuespillerne i hovedrollene»

«Besatt» prøver så hardt å skremme oss, men jeg tror aldri jeg har hatt så lav puls i møte med en krimserie noen gang. Derimot er det skremmende å se hvordan de skusler bort talentet til skuespillerne i hovedrollene.

Dette skulle jo være selve stjernemøtet mellom Anders Baasmo og Anders Danielsen Lie, to av landets fremste mannlige skuespillere, som et slags norsk «True Detective»-etterforskerpar. Drap, bortførte barn og overnaturlige hendelser som kanskje kan kobles til okkulte ritualer eller demoner: Ingrediensene er jo ikke helt uinteressante, selv om vi har sett noe av det før. Men måten det tråkles sammen på er oppsiktsvekkende klønete.

Døde gutter

Lie spiller politietterforskeren Max, nylig overflyttet fra Asker til Oslo politidistrikt. Han sliter med skyldfølelse etter å ha mistet sønnen i en trafikkulykke, og kunne åpenbart hatt godt av en myk start. Men han rekker knapt å si hei før han blir sendt ut på en drapsak, sammen med sin nye makker Sander (Baasmo). Fire unge gutter er funnet døde i et tomt svømmebasseng.

Sander trekker noen raske slutninger om gjengoppgjør og narkotika, basert på guttenes hudfarge, og Max tar ham for å være rasist. Selv er Max gift med den norsk-eritreiske juristen Asha (Selome Emnetu). Hun har tidligere jobbet med en sak om drapet på en ung jusstudent, som ganske raskt kobles til de fire døde guttene. Sander på sin side har et tungt omsorgsansvar for en bror med hjerneskade (Marius Kolbenstvedt). På jobben har han lagt seg til noen uetiske snarveier i avhørssammenheng, og særlig én episode gnager på samvittigheten.

Alt sauses sammen i en suppe av merkelige hendelser, toppet med etterforskernes hallusinasjoner. Er det traumene til Max og Sander som spiller dem puss, eller er det ondskapen selv som har tatt bolig i dem?

Besatt av vann

Både Baasmo og Lie, for ikke å snakke om Emnetu og Kolbenstvedt, gjør sitt beste med materialet de har fått utdelt. Serien er på sitt beste når to av dem får sitte rolig og prate sammen, for eksempel i en scene der Max og Asha snakker ut om ulykken. Men dette er jo en (overnaturlig) krimserie, ikke et relasjonsdrama.

Det handler om vonde hemmeligheter som trekker deg ned, om å drukne i skyldfølelse. Helt streit. Men hvordan gjøre dette til fysiske størrelser? Serien er besatt av vann. Først i form av avløpsvann som bobler opp overalt, sammen med slimete åler som nok er ment å få oss til å grøsse. Så er det oversvømmelser og uvær, og flere nesten-drukninger. Stadige bilder av folk som synker. Eller flyter. Sammen med åler. Metaforbruken skifter mellom å være ekstremt uklar eller ekstremt klisjéfylt (det burde snart bli forbudt å lage introer med mennesker i vann).

HALLOWEEN: Slik kler du deg ut som Cruella De Vil til årets Halloween-fest. Vis mer

Komisk

Jeg blir ikke redd, verken for åler, demoner, stigende vann eller nynazister (det er en sånn her også). Derimot ler jeg ofte. Av fotografens oppheng i effekten mørk skygge ute av fokus. Av amatørmessig politiarbeid. Stive og unaturlige dialoger. Teite gjentakelser av typen «- Se, en artikkel om en savnet gutt.», etter at vi har sett et avisutklipp med overskriften «Savnet gutt». Besøk hos tilfeldige kilder som tilfeldigvis sitter på essensiell informasjon. Jusstudinen som hvisker forførende til etterforskeren om hans dypeste hemmeligheter.

Selv de mest overnaturlige skrekkfilmene klare å lure oss litt for å fungere. Overbevise oss om at noe av dette faktisk kunne gått an, eller få oss til å tenke «hva om..?». Men ingenting av det som skjer i «Besatt» føles det minste ekte. Bare teit.

I år serverer Viaplay kalkun til Halloween.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media