Mote:

Kaller disse en genistrek

Crocs og Balenciaga går sammen om en ny sko av den mer unike sorten. Moteekspert mener samarbeidet er en genistrek, men prisen kan bli stiv.

UNIK: Det nye samarbeidet mellom Crocs og Balenciaga er kanskje ikke for den som ønsker å gå under radaren. FOTO: Balenciaga.
UNIK: Det nye samarbeidet mellom Crocs og Balenciaga er kanskje ikke for den som ønsker å gå under radaren. FOTO: Balenciaga. Vis mer
Publisert

Samarbeid mellom store motehus har blitt mer og mer vanlig. H&M har gjennom åra samarbeidet med motehus som Versace og Balmain, Dior og Nike har gått sammen, og det samme har Louis Vuitton og Supreme.

Et av samarbeidene som har fått mye oppmerksomhet er det mellom det høyt respekterte motehuset Balenciaga, og det tidvis utskjelte fottøyselskapet Crocs, som noen nordmenn regner som «harry».

De to samarbeidet for første gang i 2017, og har nå gått sammen om et nytt samarbeid for Balenciagas 2022-kolleksjon. Under et moteshow for sistnevnte på søndag, ble det vist fram et nytt skopar verden aldri har sett maken til - nemlig en Crocs-sandal med høy hæl. Det melder blant andre Complex.

Forventer stiv pris

Crocs er ikke fremmed for uventede samarbeid, og har tidligere samarbeidet med blant andre Justin Bieber og hurtigmatkjeden KFC om ulike sandal-design.

Det forrige samarbeidet mellom de to selskapene resulterte blant annet i en platåsko-utgave av Crocsene. Disse skal ha blitt utsolgt før de engang var klare for butikkene, og hadde en pris på 850 dollar, som etter dagens valutakurs tilsvarer om lag sju tusen kroner.

Ifølge en moteekspert CNN har snakket med, kan prisen på de nye, høyhælte Crocsene komme til å koste helt opp mot 1000 dollar, noe som tilsvarer i overkant av 8200 kroner.

MOTE: Endelig kunne motefiffen møtes til fest, men hva har de med seg i veska? Og, ikke minst, hvilke trender angrer de på? Reporter: Kine Falch. Video: Thea Hope/ Rød Løper Vis mer

- En «meme»-sko

Dagbladet har henvendt seg til motejournalist Alexandra Sætran for en profesjonell vurdering av den unike skoen. Hun mener det er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, da selskapene treffer nye kundegrupper, samtidig som det blir en snakkis.

- Du kan godt kalle det en «meme»-sko, for det er klart at en sko som dette kommer til å dukke opp X antall ganger i sosiale medier. Som med crocs generelt, er skoen både elsket og hatet, sier hun.

- At den får oppmerksomhet er det ingen tvil om. Demna Gvasalia, Balenciagas kreative leder, er kjent for sine morsomme tvister. Han bygde opp merket Vetements ved å la ikke-trendy klær bli trendy over natta. Alt han tar i blir til gull, på en måte.

SKOENE PIRRER: Alexandra Sætran er motejournalist for blant annet Costume og Finansavisen. Hun tror skoene vil slå godt an, spesielt i sosiale medier. FOTO: Ida Bjørvik.
SKOENE PIRRER: Alexandra Sætran er motejournalist for blant annet Costume og Finansavisen. Hun tror skoene vil slå godt an, spesielt i sosiale medier. FOTO: Ida Bjørvik. Vis mer

- Behagelige sko som man gjerne kan kalle for stygg-fine har for lengst funnet veien til motebildet, og gjør at flere kaster seg på banen. Bare se på Birkenstocks, Teva, flip-flops og treskoen. Det er en vinn-vinn situasjon for begge.

Konseptet om en høyhælt crocs kan kanskje framstå merkelig, da tøflenes merkevare er å være komfortable, mens hæler er noe mange bruker for å pynte seg, men har et rykte for å være ukomfortable. Sætran har imidlertid troa på at fottøyet kan forene skotypene i skjønn harmoni.

- De ser komfortable ut, men hvordan de er å gå på må nesten brukeren avgjøre. Begge merkevarene er gode når det kommer til sko, så det overrasker meg ikke om de er behagelig å spasere rundt i.

MOTE: Tobias Heintz lever det gode liv som fotballspiller i Tyrkia. VIDEO: Kristoffer Ridder-Nielsen. Reporter: Henrik Simensen. Vis mer

- Er dette noe du ville ha gått med?

- Det frister å teste de for gøy. Utover det er de ikke helt min stil, men at samarbeidet kommer til å bli en del av motehistorien er jeg sikker på, sier hun.

Gikk for 33 000

Norges kanskje største Crocs-forkjemper er komiker og programleder Else Kåss Furuseth.

Hun var blant dem som sikret seg et par av de forrige Balenciaga-designede Crocsene, som hun seinere donerte til TV-aksjonen i 2020. Det hadde hun også gjort året før, men uten at de fikk inn et eneste bud. Det hele endte den gangen med, at hun auksjonerte dem bort for 10 000 kroner til seg selv.

ELSES FAVORITT: Dette var blant samarbeidene de to selskapene slapp i 2017, som skal ha solgt ut på kort tid. Det er også den samme skoen som Crocs-elskeren Else Kåss Furuseth solgte til seg selv på TV-aksjonen i 2019. FOTO: Shutterstock / NTB
ELSES FAVORITT: Dette var blant samarbeidene de to selskapene slapp i 2017, som skal ha solgt ut på kort tid. Det er også den samme skoen som Crocs-elskeren Else Kåss Furuseth solgte til seg selv på TV-aksjonen i 2019. FOTO: Shutterstock / NTB Vis mer

- Dette har jo vært en fast følgesvenn for meg, og også kanskje et av de lengste forholdene jeg har vært i, sa hun til NRK.

Furuseth, som befinner seg på innspilling, hadde ikke tid til å bli intervjuet av Dagbladet, men kommer med en kjærlighetserklæring til de omdiskuterte sandalene, og skriver i en sms: «Crocs 4 lyfe».

Ola Kvale var kjøperen av skoene under TV-aksjonen som handlet om plast i havet. Han forteller at de i dag er utstilt på rådhuset, og mener de er et eksempel på unødvendig plast.

- De har vært på påsketurné og juleturné forskjellige steder hos kommunen og ulike bedrifter.

- De har kanskje blitt et symbol på at vi må gjøre et skifte. Skoa er i hovedsak lagd av plast, og et greit symbol på ting man kanskje ikke trenger, sier han.

- Vi har diskutert om vi kanskje skal la dem finne veien tilbake til tv-aksjonen til høsten, sier Kvale.

Dermed kan det kanskje hende at skoene havner i hendene til Furuseth nok en gang, dersom hun igjen blir med på budrunden.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer