IRRITERT:  Den kjente kunstneren Marianne Heske er svært kritisk til at det monumentale verket til Vanessa Baird nå stykkes opp, fordi byråkrater har vært negative til bildene. - Det er som vi her i landet ikke skjønner «vitsen» med kunst. Dette gjør at Norge er som kulturens «tredje verden». Når man opplever slike ting så understrekes igjen Norges pubertale tilstand når det kommer til kultur, sier Marianne Heske. 
Foto: Henning Lillegård/Dagbladet
IRRITERT: Den kjente kunstneren Marianne Heske er svært kritisk til at det monumentale verket til Vanessa Baird nå stykkes opp, fordi byråkrater har vært negative til bildene. - Det er som vi her i landet ikke skjønner «vitsen» med kunst. Dette gjør at Norge er som kulturens «tredje verden». Når man opplever slike ting så understrekes igjen Norges pubertale tilstand når det kommer til kultur, sier Marianne Heske. Foto: Henning Lillegård/DagbladetVis mer

Kaller Norge for «kulturens tredje verden» og «en pubertal tilstand»

Kunstner Marianne Heske kritiserer oppstykking av verket til Vanessa Baird.

- Man kutter ikke ut tredje akt i et teaterstykke eller tredje sats i en musikkomposisjon. Hvorfor tillater man da det i billedkunsten? Når skal dette landet bli kulturprofesjonelt, spør kunstner Marianne Heske.  

Den internasjonalt anerkjente billedkunstneren er irritert og oppgitt over håndteringen av Vanessa Bairds kunstverk i Regjeringskvartalet.   

Enkelte byråkrater mener at Bairds monumentale veggmalerier gir vonde assosiasjoner til 22. juli og har nektet å ta imot det siste verket. 

Torsdag ble det annonsert at de to første bildene blir hengende i Regjeringskvartalets R6 — i Helse- og Landbruksdepartementet - mens det tredje bildet i verket overtas av Kulturrådet som riktignok ennå ikke vet hvor det skal plasseres. 

 Verket som består av tre veggmalerier, splittes med andre ord opp.

- Kulturens tredje verden Marianne Heske mener at verken KORO (Kunst i offentlig rom), Norske Billedkunstnere (NBK) eller Kulturrådet burde ha gått med på et slikt kompromiss.  

- Dette uttrykker en alvorlig uforstand om hva kunst er. Det er som vi her i landet ikke skjønner «vitsen» med kunst. Dette gjør at Norge er som «kulturens tredje verden». Når man opplever slike ting så understrekes igjen Norges pubertale tilstand når det kommer til kultur. Det er tankevekkende og skremmende i et demokrati, sier Heske som også mener håndteringen og «løsningen» er dårlig gjort mot kunstneren.  

-  Man forstår ikke at kunstnere er som følsomme, dyrbare musikkinstrumenter men behandler dem som byråkrater.  

-Sensurere Nordheim? Marianne Heske stiller følgende retoriske spørsmål: 

- Hadde TONO funnet seg i dette hvis det gjaldt en komposisjon? Det kunne vært interessant å høre med både TONO og Komponistforeningen om hvordan de ville stille seg hvis tredje sats i en komposisjon blir sensurert. For dette er sensur. Kunst handler om kvalitet og langsiktighet, sier Heske og legger til. 

-  Dette er en parallell til å sensurere siste sats i et bestillingsverk av Arne Nordheim eller siste akt i et teaterstykke av Jon Fosse.  

Vise fram kunsten -  Jeg forstår godt at Heske og andre kunstnere ikke oppfatter dette som en god løsning. Men i KORO må vi forholde oss til situasjonen som her har oppstått. Vårt primære standpunkt er at det er viktig, både for KORO og for kunstneren, at kunsten blir vist fram og ikke blir liggende på et lager, sier direktør Svein Bjørkås i Kunst i offentlig rom (KORO). 

Kontrakten mellom Vanessa Baird og KORO ble skrevet allerede i 2011, og sommeren 2011 ble de første grovskissene godkjent av kunstutvalget.

Enkelte byråkrater i departementet har reagerer på er at veggmalerier blant annet viser skjeletter, døde mennesker og dyr, og papirer som drysser ned.

KORO har argumentert for at de ikke leser 22.juli-historiene inn bildene. Vanessa Baird sier at hun ikke kan ta ansvar for andres assosiasjoner.

Vanessa Baird oppfatter løsningen som et kompromiss, og sier til Dagbladet at kompromisser ikke kler kunsten, men at hun nå tross alt er  fornøyd med at det  siste verket omsider får en adresse og at hun kan bli ferdig med jobben. 

Marianne Heske har en ting til på hjertet:

- Jeg vil gjerne benytte anledningen til å gratulere Vanessa Baird med 50-års i går!

STOR JOBB: Vanessa Baird (50) i atelieret i kjelleren på Y-blokka der hun jobber med å bli ferdig med det tredje og siste bildet i utsmykningen av regjeringskvartalet, bestillt av KORO - som. nå havner hos Kulturrådet. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
STOR JOBB: Vanessa Baird (50) i atelieret i kjelleren på Y-blokka der hun jobber med å bli ferdig med det tredje og siste bildet i utsmykningen av regjeringskvartalet, bestillt av KORO - som. nå havner hos Kulturrådet. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer