STILEN ER SPONSET: Kamille med ny variant av produktplassering på magasinforside.
STILEN ER SPONSET: Kamille med ny variant av produktplassering på magasinforside.Vis mer

Kamille med sin første bebrillede forsidemodell - det er ikke tilfeldig

Sponset av brillebutikk.

(Dagbladet): Bladet Kamille pryder gjerne sine forsider med vakre kvinner, men ikke før det siste nummeret har modellen brukt briller. Når det er en bebrillet kvinne på det siste coveret, er ikke det tilfeldig.

Stilen hennes er nemlig sponset av brillekjeden Synsam.

«Frøkenstilen er sponset av Synsam», står det på forsiden, med en pil som peker på brillene.

Kamilles konkurrent Det Nye, som også gis ut av Egmont Publishing, ble nylig felt i Pressens Faglige Utvalg for å ha tatt betalt for profilering av produkter på forsidebildet og merke det med en «P» - tilsvarende tv-kanalenes merking av innhold med produktplassering.

PFU mente «P»-en var for perifert plassert i hjørnet av forsida, og at den uansett ikke har noen posisjon innen presseetikken.

- Kamille har en ny variant, og denne er tydeligere enn Det Nyes. Det hadde likevel vært interessant med en klagebehandling av Kamille-forsida. Da vil spørsmålet være om det er tydelig nok å skrive at stilen er sponset. I realiteten er det vel brillene som er sponset, sier generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund.

Redaktør Liv Loftesnes i Kamille sier formuleringen er et forsøk på å være humoristisk, og at sponsingen for øvrig er meget godt merket både på forsiden og inne i bladet.

- Jeg føler meg trygg på at dette er innenfor regelverket. Sponsingen er merket to plasser på coveret, i innholdsfortegnelsen, på shop-siden og i selve moteserien forsidebildet er hentet fra - i tillegg til at vi i kolofonen forklarer hva det betyr, sier hun.

- I forhold til hva som skjer i andre kanaler - for eksempel i tv - er dette ufattelig mye bedre merket. Mediemarkedet er i veldig utvikling, kanalene smelter sammen - å drive mediespesifikk forskjellsbehandling er gammeldags. Forskjellige regler for magasiner og tv synes jeg er uholdbart, sier Loftesnes.

- Det som er viktig for meg som redaktør er at det skal være åpenbart for leseren hva som er produktplassering. Det skal ikke være noen som helst tvil om det, de få gangene vi har produktplassering eller bindinger til en annonsør, sier hun.

Loftesnes sier Kamille-forsiden ble laget før PFU-fellelsen av Det Nye, og at brillene som er brukt på forsiden er utvalgt av en stylist.

- Vil vi se flere slike tilfeller av sponsing på forsiden av Kamille?

- Ja, svarer hun.