Kammer snart til Risør

Verdens mest prestisjefylte konsertsaler står åpne for Leif Ove Andsnes. Hvorfor spiller han da kammermusikk i Risør hver bidige sommer?

- Å spille kammermusikk er ikke bare en avveksling, jeg føler at det er en nødvendighet, sier Leif Ove Andsnes med en røst herjet av 13 timers flykabinluft.

- Å spille sammen med én eller to andre er nesten essensen av det å skape musikk. Det tette samspillet, og kanskje særlig gi-og-ta-situasjonen, lærer deg mye, spesielt om det å ha en holdning til stoffet.

Tre roller

- Solistrollen kontra kammermusikerrollen?

- Som musiker opplever jeg tre roller som like viktige: alene på scenen, med orkester på scenen, som kammermusiker på scenen. Jeg har aldri skjønt distinksjonen mellom solist og kammermusiker, det handler om de samme komponistene og den samme store musikken.

- Fiolinisten Joshua Bell, venn av deg og tidligere Risør-gjest, fortalte nylig at han overveier å slutte som solist og gå over til bare å spille kammermusikk. Han var frustrert over stadig å møte berømte, men likegyldige eller nærmest fiendtlig innstilte symfoniorkestre?

- Jeg leste det, og la merke til at han nevnte Oslo-Filharmonien og Det Norske Kammerorkester som positive unntak. Jeg skjønner hva han mener, de to orkestrene har en unik innstilling. Det han påpeker, har med hele orkesterspillets natur å gjøre. Det kan fortone seg som ganske fortærende å sitte i et orkester år etter år og bli fortalt hva man skal gjøre, og derfor sitter det en del desillusjonerte musikere rundt omkring. Å møte dem kan ofte være frustrerende for en solist.

- Så blant annet derfor lager du, Lars Anders Tomter og Bernt Lauritz Larsen Risør Kammermusikkfest for 11. gang. Gleder du deg fortsatt like mye?

- Jeg gjør det. Vi får mer og mer respons, og har fått ry i Europa som en kvalitetsfestival. BBC Music Magazine innledet nylig en artikkel med å ramse opp de stjernene som kommer til Risør i slutten av juni, og konkluderte med at de fleste festivaler i Europa må være grønne av misunnelse og «må føle trekken fra en liten fiskerlandsby i Norge».

Tango

- Risør som både sosial og musikalsk oase?

- Ja, mange kolleger har bemerket at festivaler ofte blir hygge- og vennetreff, men at Risør-festivalen i tillegg setter musikken i høysetet. Den er i beste forstand prestasjonsorientert på den måten at vi virkelig har lyst til å spille for hverandre og utfordre hverandre. Stemningen er etter hvert blitt så hudløs og full av forventning at det er umulig å gå på scenen i Risør uten å ville yte sitt beste. Publikum sitter to meter unna deg, du har ingenting å gjemme deg bak.

- I år som i fjor er Bach sentrallinjen i programmet, men har fått selskap av blant annet samtidstango?

- Bach er så universell at det går an å spille det meste i sammenheng med ham, også nåtidig musikk. Når folk spør hvorfor vi har tango på en kammermusikkfestival, svarer jeg at tangodans lukter jo av kammermusikk, det er omtrent det mest intime samspill man kan oppleve.

- Er du tangofan?

- Jeg er skikkelig glad i tango og har hørt mye på Piazzolla i en periode. For noen dager siden var jeg på en helt ufattelig tangokonsert i Buenos Aires, der pianisten Horatio Salgan, en 83 år gammel levende legende, spilte med sin Nuevo Quinteto Real. Bandoneonisten Nestor Marconi var med der, han har nettopp vært i Oslo og kommer til Festspillene i Bergen. Det var Per Arne Glorvigen, bandoneonisten som skal spille tango i Risør, som insisterte på at jeg måtte gå.

Sprelsk barokkmusikk

- Med gjester som Andrew Manze, Michael Collins, Christian Tetzlaff, Matthias Goerne,Barbara Hendricks og mange flere, blir stjerneglansen over Risør sterkere enn noensinne. Er det noen av dine egne konserter som du gleder deg spesielt til?

- Konserten med Matthias Goerne. Det blir debut for et Brahms-program som vi skal gjøre flere steder i Europa neste sesong. Goerne er muligens den ledende mannlige liedersangeren i Europa for tida, vi har forsøkt å få ham til Risør i flere år.

- Fiolinisten Andrew Manze var en braksuksess i fjor?

- Ja, han er en utrolig levende formidler som hadde veldig lyst til å jobbe mer med orkesteret vårt, Risør Festival Strings. Det ble et fruktbart møte i fjor, som vi følger opp med masse forskjellig sprelsk barokkmusikk i år.

Europaturné

- Og du selv for tida?

- Jeg er nettopp kommet hjem fra to ukers turné i Brasil, Uruguay og Argentina med BBC Symphony Orchestra og sir Andrew Davis. Brahms og Rachmaninovs klaverkonserter nr 1, vi spilte blant annet to kvelder i Teatro Colsn i Buenos Aires. Det må være verdens flotteste konsertsal, bygd som et gammelt, italiensk teater med losjerader i sju etasjer - det var totalt filmscene. Nå blir det europaturné med Danmarks Radios Symfoniorkester, kammerkonserter med Christian Tetzlaff, blant annet ved Festspillene i Bergen, og enda litt mer før Risør.

- Nye plateinnspillinger?

- Jeg begynner å spille inn den første av en serie Schubert-plater til sommeren. Solosonater og sanger pluss «Winterreise». Ian Bostridge skal synge, han var i Risør i fjor, så det blir også en liten frukt av festivalen, sier Leif Ove Andsnes.

Fullt Risør Kammermusikkfest-program finner du på: www.kammermusikkfest.no

<B>KAMMERHERRE ELLER -TJENER?</B> Å spille kammermusikk er ikke bare en avveksling fra solistlivet, men en nødvendighet, mener Leif Ove Andsnes.