TRAFIKK: Færre dør i trafikken nå enn før.  Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
TRAFIKK: Færre dør i trafikken nå enn før. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Kamp mot trafikkdøden

Målet er null døde og null hardt skadde.

Meninger

Det er vondt å miste mennesker man er glad i. Ekstra vondt er det når det skjer brått og uventet. Alle vi som har mistet noen i trafikken vet hvor tung sorgen og smerten er. I regjeringen har arbeidet med trafikksikkerhet en spesielt viktig plass.

Tallenes triste tale er at i snitt har 172 mennesker mistet livet i trafikken hvert eneste år de siste fem årene. Men i sorgen er det godt å se at utviklingen går i riktig retning. I 2014 mistet vi 147 medborgere, mens tallet for de siste tolv måneder er 118. Tilsvarende ser vi en nedgang i antall hardt skadde. I 2014 ble 674 mennesker hardt skadd i trafikkulykker, det laveste tallet siden 1947.

Men vi kan ikke ta utviklingen for gitt. Vi må alle bidra for å nå målet om 0 drepte og 0 hardt skadde.

Regjeringen har særlig prioritert oppgradering og vedlikehold av veinettet. For første gang på flere tiår, reduseres i år vedlikeholdsetterslepet. Gjennom omfattende asfalteringsarbeider har vi etablert tre ganger mer forsterket midtoppmerking enn planlagt. I 2014 bygget vi 50 prosent mer midtdelere og 34 prosent mer gang- og sykkelvei enn planlagt.

Vi har også økt aktiviteten mot tungbiler. Antall vinterkontroller er firedoblet og vi har innført strengere krav til dekk, samt tillat bruk av hjullås for å hindre biler med kjøreforbud fra å stikke av.

Enkelte har hatt flere fotobokser som viktigste kampsak. Jeg har prioritert forbedring av veiens kvalitet. Enkelte fotobokser vil riktignok bli etablert på noen strekninger der vi opplever uansvarlig kjøring, men mulighetene for politikontroller eller utbedring av veien er dårlig. Det gjelder spesielt i tunneler.

Diskusjonen om fotobokser er dog en påminnelse om at vi som sjåfører har ansvar for vår adferd i trafikken. Fartsgrenser skal overholdes, man må kjøre edru og bruke setebelte.

Dersom alle førere hadde fulgt disse åpenbare reglene, s ville antall alvorlige ulykker blitt kraftig redusert. Vi har alle et ansvar. Ta det på alvor. Noen er glad i deg.