HEIA: Vålerenga og Rimi vil ha cheerleaders og Super Bowl-stemning på Ullevaal. Foto: REUTERS/Scanpix
HEIA: Vålerenga og Rimi vil ha cheerleaders og Super Bowl-stemning på Ullevaal. Foto: REUTERS/ScanpixVis mer

Kampen for tilværelsen

Vi trenger lojale samarbeidspartnere.

Gjennom en sesong blir det mange tøffe kamper for Vålerenga - selv uten byderbyet mot Lyn. Prestisjekamper mot seiersvante trøndere og «hatoppgjør« mot plagsomme naboer og storkjefta bergensere, for å nevne noen. Det er likevel én kamp som skiller seg ut fra de andre, og den varer sesongen ut. Kampen for tilværelsen. Ikke kampen for å overleve i Tippeligaen, men for å overleve som toppklubb generelt. En kamp vi deler med resten av Fotball-Norge. Parallelt med at publikumsinteressen går ned, nivået kritiseres og tilgangen til underholdning eksploderer, blir det stadig dyrere å drive en fotballklubb på toppnivå.

Vi klarer det så vidt år etter år. En av hovedårsakene, sammen med våre trofaste fans, kaller vi i Vålerenga for samarbeidspartnere. Uten lojale samarbeidspartnere som bidrar med langsiktige forutsigbare midler, er det umulig å henge med i toppen av norsk fotball. Dette har vært en utvikling over år, som bare vil fortsette. I år vil publikumsinntekter i Tippeligaen generere rundt 10 prosent av Vålerengas inntekter. For fire-fem år siden stod de for opp mot 30 prosent. Derfor må vi også utvikle nye markedselementer som næringslivet vil investere i. Selv om mange av oss har uvurderlige minner fra den gang annenhver søndag med far på kamp var høydepunktet i tilværelsen, og man satt klistret til TV-skjermen påfølgende kveld og spent fulgte med om de viste klipp fra akkurat ditt lags bortekamp på Sportsrevyen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag kan vi se fotball over alt og til alle døgnets tider - uten å dra frem videospilleren med opptak av tippekampen. Vi kan se Messi og Ronaldo, Doffen og Fellah - og alt hva hjertet behager uten å løfte rumpa fra sofaen. Derfor tenker vi annerledes for å trekke publikum til Ullevaal. Ved hjelp av en samarbeidspartner skal vi forsøke å skape folkefest. Ved å tilføre rammen rundt kampen mot Stabæk underholdningsbidrag som fenger hele familien, ønsker vi å engasjere og begeistre alle. Skape atmosfære en fotballkamp verdig, og rekruttere nye publikummere til vårt kjære Vålerenga. Om vi lykkes vet vi ikke, men vi mener det absolutt er verdt et forsøk.

Så får vi leve med at vi også møter kritikk fra noen av våre egne supportere, som Magnus Bernhardsen i Dagbladet i går, som drømmer om en tilværelse slik den en gang var. Jeg tillater meg også å drømme litt, om at vi i Vålerenga en gang er forent om at fotballen er under rivende utvikling og at vi trenger lojale samarbeidspartnere for å henge med og for å overleve. Og at vi igjen klarer å fylle tribunene med entusiastiske supportere i alle aldre og fra alle samfunnslag. For vårt kjære Vålerenga. Det er den tøffeste kampen vår. Velkommen til Ullevaal 24. juni. På fotballkamp.

ENGASJEF: Administrerende direktør i VIF, Pål Breen. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX .
ENGASJEF: Administrerende direktør i VIF, Pål Breen. Foto: Kyrre Lien / SCANPIX . Vis mer