Kampen om Briskeby

Larvik-bandet Briskeby rykker opp til en rimelig sensasjonell fjerdeplass på hit40 denne uka, med «Propaganda».

  • Plasseringen er verdt å merke seg, fordi Briskeby er et rockeband, et oppegående rockeband, med den lille uavhengige Oslo-labelen FWD Records i ryggen. Sist gang vi kan huske at en liknende historie gjorde seg gjeldende på hit40, var i november 97, da det den gang så ukjente og usignede Babel Fish gikk rett fra 39. plass til fjerdeplass i sin andre uke på hit40 med debutsingelen «Mania». To og en halv uke seinere ble de plukket opp av Atlantic i New York (uten at det foreløpig har resultert i verdensherredømme, men likevel ...).
  • I Briskebys tilfelle er de ikke mange ukene unna en kontrakt med en av de store her hjemme, trolig enten Virgin eller Universal. Både verden og Briskeby står vel til etter påske uansett, men det vil forbause hvis Universal-direktør Petter Singsaas ikke griper bandet bak årets beste singel begjærlig. Etter at en stor fisk ble spist av en enda større fisk for snart halvannet år siden - farvel, PolyGram - har det i perioder virket som om den tidligere så talentspeidende direktøren har latt sin norskavdeling ligge brakk. Nå skal det satses på GP-babesene i Charmed, og man har jo alltids en subtil standup-er ved navn Tommy Steine i ermet. Men som sagt: det vil overraske hvis Singsaas klarer å motstå Briskeby. Det beste bandet og det største selskapet, kan det bli et mer perfekt par, 'a?
  • «Propaganda» har nå passert 3000 solgte. Og Briskeby vet å overbevise live. Men det er som radiofenomen de hittil har gjort seg kjent for massene. Som i tilfellet Babel Fish blir heller ikke det uavhengige norske talentet Briskeby spilt sånn helt uten press. Babel Fish hadde promoteringshaiene Mediameglerne bak seg i 97. Briskeby har frilanspromotør Nina Lauritzen. Det kalles propaganda. Det funker.