RESSURSKRIG I AFRIKA: Handlingen i Eystein Hanssens andre thriller foregår i Afrika. Selv om den er på grensen til overlesset, klarer Hanssen likevel å holde god orden på stoffet, mener anmelderen. Foto: Nyebilder.no
RESSURSKRIG I AFRIKA: Handlingen i Eystein Hanssens andre thriller foregår i Afrika. Selv om den er på grensen til overlesset, klarer Hanssen likevel å holde god orden på stoffet, mener anmelderen. Foto: Nyebilder.noVis mer

Kampen om det sorte gullet

Bredt anlagt og informasjonstung oljethriller som blir stadig bedre.

ANMELDELSE: Tittelen på Eystein Hanssens andre roman viser til strømmen av penger som går til og fra noen nyoppdagede oljefelt i Uganda. Norske oljeselskaper er involvert i utvinningen, og et av dem har leid inn et privat sikkerhetsselskap til å stå for vaktholdet. Norske myndigheter forhandler dessuten med den fryktede geriljaen Gods Freedom Fighters (GFF) i et forsøk på å holde dem unna installasjonene.

En dag kidnapper GFF den norske bistandsarbeideren Otto Kamperud, de kapper av ham en finger, sender den i posten og krever ti millioner dollar i løsepenger. Dermed er helvete løs.  

Tung start Det begynner imidlertid trått. Mye informasjon og mange figurer skaper et baktungt og uoversiktiglig plott som inkluderer alt fra korrupte departementsmedlemmer til traumatiserte barnesoldater.

Kampen om det sorte gullet

Sakte men sikkert blir historien tydeligere og retningen den tar klarere, og Hanssen viser at han tross alt har godt grep om både stoffet og fortellingen.

Man kan ikke annet enn å la seg imponere av det overveldende bakgrunnsmaterialet han har måttet pløye gjennom for å kunne skrive denne boka. Og selv om det stadig står i fare for å drukne selve fortellingen, klarer forfatteren likevel å gjøre det meste av denne informasjonen relevant.

Mange figurer Persongalleriet i «Giftstrøm» er stort og brokete. Flere av figurene får jeg aldri helt taket på, men noen av dem har blitt tydelige og fascinerende, kanskje særlig den kyniske forretningsmannen Kristoffersen. Kristoffersen er skruppelløs overfor andre, men full av medlidenhet overfor seg selv.

Forfatteren viser ham fint fram der han synker stadig lenger ned i den dritten han selv har skapt.