STRIDENS KJERNE: Arkitekt Klaus Schuwerk og Statsbygg krangler om hva slags glass som skal dekke den enorme «alabasthallen» på toppen av det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo. Foto: MIR (illustrasjon), Statsbygg / Kleihues + Schuwerk
STRIDENS KJERNE: Arkitekt Klaus Schuwerk og Statsbygg krangler om hva slags glass som skal dekke den enorme «alabasthallen» på toppen av det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen i Oslo. Foto: MIR (illustrasjon), Statsbygg / Kleihues + SchuwerkVis mer

Det nye Nasjonalmuseet

Kampen om Nasjonalmuseet hardner til: Beskylder hverandre for trusler

- Jeg er sjokkert, sier arkitekt Klaus Schuwerk om byggherren Statsbygg.

Det nye Nasjonalmuseet som bygges på Vestbanen i Oslo skal huse Norges nasjonalskatter. Det er det dyreste signalbygget i Norge noensinne, med en kostnadsramme på 5,8 milliarder kroner.

Men byggingen har ikke forløpt uten problemer.

MED PLAST: Innsiden av alabasthallen, som er 130 meter lang. Ennå vet ikke Statsbygg hvilket glass de skal bruke. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
MED PLAST: Innsiden av alabasthallen, som er 130 meter lang. Ennå vet ikke Statsbygg hvilket glass de skal bruke. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

I februar avslørte Dagbladet at Statsbygg ikke vet hvilket glass de skal bruke for å bygge den enorme glassfasaden til den såkalte «alabasthallen», som er selve signaturen til bygget.

- Statsbygg truer oss

Byggherren Statsbygg og arkitektkontoret Kleihues + Schuwerk er uenige om hvilket glass som skal brukes.

Nå tilspisser krangelen om glasset seg.

Arkitekt Klaus Schuwerk sier at Statsbygg i et møte i Oslo forrige uke kom med et ultimatum til arkitektene.

- Statsbygg truer oss: Hvis vi ikke aksepterer deres glassløsning, vil de lete etter en ny arkitekt. Jeg er sjokkert, det er helt utrolig at de nå vurderer å velge en annen arkitekt, sier Schuwerk til Dagbladet.

Det var i fjor sommer at det ble klart at det keramiske glasset som skulle brukes ikke fungerte, da en testversjon sprakk. Statsbygg ba da arkitektene i Kleihues + Schuwerk finne nye løsninger.

- Må velge

Arkitektene mener fortsatt at det keramiske glasset kan brukes, med noen modifiseringer. Men Statsbygg mener at dette blir for dyrt, og hevder at keramisk glass vil bli over 60 millioner kroner dyrere.

Statsbygg tester nå ut et såkalt «industriglass», som Schuwerk er sterkt kritisk til. «Det ville vært helt greit for et kjøpesenter, men dette er Nasjonalmuseet», har arkitekten tidligere sagt til Dagbladet.

Nå opplever han at Statsbygg setter hardt mot hardt.

- De sa at vi må velge. Hvis vi fortsatt vil være arkitektene, må vi akseptere industriglasset, sier den tyske arkitekten Schuwerk på telefon fra Napoli.

ARKITEKTEN: Klaus Schuwerk, her fra et Oslo-besøk i februar. Foto: Hans-Arne Vedlog / Dagbladet
ARKITEKTEN: Klaus Schuwerk, her fra et Oslo-besøk i februar. Foto: Hans-Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Han var ikke selv i møtet, men har fått det referert fra Arnstein Sande, som er teamleder i Kleihues + Schuwerks Oslo-kontor, og som tok notater.

Arnstein Sande sier til Dagbladet at Statsbygg stilte spørsmål om «har vi fremdeles en arkitekt for alabasthallen.

- Spørsmålet kom overraskende. Vi spurte om det var en trussel. Det ble avkreftet, sier Sande.

I møtet skal Statsbygg ha sagt at spørsmålet dreide seg om at Statsbygg ville sikre at arkitektene vil være såkalt ansvarlig prosjekterende for alabasthallen, også hvis Statsbygg velger industriglasset.

Kleihues+Schuwerk ba om betenkningstid.

Benekter trussel

Statsbygg benekter at de skal ha truet arkitektkontoret.

- Det har vi selvfølgelig ikke gjort, sier Steinar Støre, prosjektdirektør i Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum i Statsbygg.

SAMMEN: Steinar Støre i Statsbygg (til venstre), sammen med arkitekt Arnstein Sande og Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo i alabasthallen i midten av juni. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SAMMEN: Steinar Støre i Statsbygg (til venstre), sammen med arkitekt Arnstein Sande og Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo i alabasthallen i midten av juni. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

Statsbygg på sin side opplevde situasjonen på en helt annen måte: Statsbygg opplevde at det var arkitektkontoret som truet med å trekke seg under møtet.

- Arkitekten ble spurt eksplisitt om han fortsatt er villig til å prosjektere en annen løsning enn keramisk glass. Dette ville ikke arkitekten svare på, hvilket for Statsbygg framstår som en trussel om at arkitekten truer med å trekke seg hvis ikke Statsbygg bruker 100 millioner kroner mer enn vi har rammer til, skriver Støre i en e-post til Dagbladet.

Han henviser til kostnadsoverslag over hva det keramiske glasset kan koste.

- I møtet kom det fram uttalelser fra arkitekten som gjorde at vi ønsket å få bekreftet at de vil delta i vurderingen av det industrielt framstilte glasset. Dette var ikke en trussel, men en bekymring for om arkitekten ville bidra i det videre arbeidet, sier Støre.

Han sier også at Statsbygg ønsker at arkitekten fortsetter, noe Statsbygg også skal ha skrevet eksplisitt i en e-post til Kleihues+Schuwerk etter møtet.

- Hva gjør Statsbygg hvis Kleihues+Schuwerk ikke vil være ansvarlig prosjekterende for alabasthallen, har dere en plan B?

- Vi har kontrakt med Kleihues+Schuwerk og ønsker at de vil fullføre prosjektet, sier Støre.

Han sier at Statsbygg ennå ikke har bestemt seg for industriglasset, men skal teste ut tre forskjellige glass gjennom sommeren for å ta en beslutning.

Bruker advokater

Arkitektkontoret har nå bedt sine jurister om å vurdere saken.

- Vi har bedt dem vurdere vår juridiske posisjon, sier Schuwerk.

- Jeg er redd for at Statsbygg kan tvinge oss til å bruke denne løsningen, fordi vi ellers vil bli holdt ansvarlige. Dette må advokatene våre vurdere, sier han.

- Vil du fortsatt motsette deg å bruke industriglass?

- Jeg vil gjøre alt som er mulig å gjøre fra et juridisk ståsted for å unngå at vi må bruke det, sier Schuwerk.

Han avviser ikke at det kan være aktuelt for ham å trekke seg fra prosjektet, hvis Statsbygg velger industriglasset.

- Jeg vil vente på svaret fra advokatene, sier arkitekten.