TV-anmeldelse: «Watchmen»

Kan bli høstens snåleste serie

Men herlighet, så fascinerende det er!

RIKT UNIVERS: Skaperen av «Lost» har gitt tegneserienes «Citizen Kane» en oppfølger for vår tid, mener Dagbladets anmelder. Video: HBO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Quis custodiet ipsos custodes? – «Who watches the watchmen?» spør det som gjerne omtales som tegneseriemediets «Citizen Kane», en svimlende kompleks superheltsaga som trekker sjangerens fascisme-, selvtekt- og Ubermensch-lefling ut i sin ytterste, bekmørke konsekvens. Spørsmålet er retorisk, ment for å tydeliggjøre den evige trusselen mennesker med makt utgjør, selv om de er ment å beskytte oss. Men etter å ha sett seks av ni episoder av HBOs nye, forvirrende, lett forvirrede, men alltid fascinerende oppfølgerserie, er det mer nærliggende å ta spørsmålet bokstavelig, og svare: jeg. Jeg ser på «Watchmen». Og jeg trenger å se det igjen.

Mesterverkets opprinnelige co-opphavsmann, den notorisk mannevonde Alan Moore, nekter å ha noe å gjøre med filmatiseringer av verkene sine, men dessverre/heldigvis sitter han ikke på rettighetene (tegneren, Dave Gibbons, er kreditert her), og nå har de falt i hendene på den både elskede og hatede mannen bak feiltastiske «Lost» og fabelaktige «The Leftovers», Damon Lindelof. Han har fått med seg oscarvinner Regina King («If Beale Street Could Talk»), Don Johnson, og ikke minst Jeremy Irons som den aldrende Adrian Veidt/Ozymandias – verdens smarteste mann, og tidenes mest snobbete overklassekødd. Og Trent Reznor og Atticus Ross fra Nine Inch Nails har laget musikken. At forventningene strekker seg hele veien herfra til Mars, er en underdrivelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.