Kan blø

Nordens største internettbokhandel bokus.com satser nå stort i Norge. De er klare for store blodtap i kampen for å bli størst.

Ved oppstart i Sverige i 1997 var målgruppa hovedsakelig studenter og bedriftsmarkedet. Nå ønsker de å satse mer generelt, med blant annet et bredt utvalg av barnebøker og skjønnlitteratur fra alle nordiske land.

  • Samlet selger bokus.com halvparten av alle bøker som selges over Internett i Norden (dette gjelder ikke i Norge og Danmark). Målet nå er å bli den største internettbokhandelen også innen Norge. For å nå dette målet vil bokus.com ifølge administrerende direktør Jerker Nilsson satse på utstrakt markedsføring. Det koster penger.
  • KF Media (det svenske forbrukersamvirket) eide 100 prosent av bokus.com inntil det tyske mediekonsernet Bertelsmann Online (BOL) kjøpte 50 prosent i mars. Bertelsmann har penger. Som for eksempel kan brukes på bokus.coms markedsføringskampanjer i Norge. På en pressekonferanse i går hevdet Nilsson at: - Den som vågar blöda mest, kommer att vinna.

Bokus.com - som i løpet av seks måneders tid regner med å skifte navn til bol.com - hadde i 1999 et resultat på minus 40 millioner kroner. Siden oppstart har de fremdeles ikke tjent penger på foretaket. Det tar tid å etablere seg og vinne et marked. Bokus.com har økonomiske ressurser i ryggen, og kan satse de nærmeste årene. Et par hundre millioner i minus «over en tid» er ikke et problem, ifølge Nilsson. Han har ikke fått noen tidsfrist på når han må begynne å tjene penger.

  • Planene er omfattende. Selskapet har to millioner boktitler tilgjengelig. I tillegg vil de forsøke å gi boktips, omtale av forfattere og utdrag fra anmeldelser. Det skal også bli mulig å søke bøker etter hvilket humør man er i. Mood Matcher gir en rekke muligheter. Man oppgir informasjon om seg selv (kjønn, alder, interesser, humør osv.) - og får beskjed om hvilken bok man bør kjøpe. Blant tilbudene er også en reiseliste med reisebøker, mattips med kokebøker osv. Redaktør i Norge, Grete Mølbach, understreker at det skal være morsomt å bla seg fram på bokus.coms sider. Interessegrupper, hvor man får tilsendt mail med spesiell informasjon, eksisterer allerede i de andre landene og vil i løpet av neste uke også åpnes i Norge.
  • Bokus.com skal ikke bli en «diversebutikk», men kan komme til å satse på film og musikk etter hvert. Satsingen krever ressurser, ikke bare økonomisk. Foreløpig har bokus.com bare to stillinger i Norge. Pluss et par deltidsarbeidende studenter.