Kan de løse gåten om Shakespeare?

Årets joker heter «Organisten». Det er den nye boka til Erlend Loe, som spratt opp av eska et sted i Oslo tirsdag.

(Dagbladet.no): Sammen med organisten i Skøyen kirke, Petter Amundsen, nærmer Erlend Loe seg et mysterium knyttet til William Shakespeares manuskripter. Amundsen og Loe legger ut på en skattejakt som det er vanskelig å forstå seg på. Cappelen forsøker å forklare boka slik:

Hvem var egentlig Shakespeare? Hvor har det blitt av manuskriptene hans? Og hva har dette med skatteøya Oak Island å gjøre? Erlend Loe har begitt seg ut i et ukjent landskap. Han har møtt en alminnelig norsk organist som hevder å sitte med nøkkelen til en av de største skatter verden kjenner til. Denne skattejakten er tett forbundet med miljøet rundt William Shakespeare, og hovedsporet er å finne i den legendariske førsteutgaven av mesterens verker. Shakespeare er en dør til et skjult univers av hemmelige forbund, elegante kodeløsninger og eldgamle symboler. Hvilestedet til den samme tempelskatten som det letes etter i Da Vinci-koden, er sannsynligvis lokalisert. Vi møter en jordnær Erlend Loe som i utgangspunktet er skeptisk til alle påstandene, men midtveis i fortellingen bryter han ut: «Det er svimlende. Det er ingen som helst tvil om det. Discovery Channel - eat your heart out.»

Klokere? Erlend Loe ble med på bokprosjektet etter at Petter Amundsen først kom til filmkonsulent Loe med en søknad om produksjonsstøtte. Han var i utgangspunktet skeptisk, men ble fascinert av Amundsens opplysninger:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi hadde en avtale som tilsa at jeg, eller begge, når som helst kunne sette punktum for prosjektet. Sjøl om påstandene til Amundsen er oppsiktsvekkende, så tror jeg ikke at han lurer meg, sa Loe med et flir under pressekonferansen tirsdag.

- Nå har boka gått i trykken og jeg har ennå ikke trukket meg.

Spor

Det handler om at Amundsen har kommet over passasjer i den første utgaven av Shakespeares samlede verker, som i juli ble solgt for svimlende 2,8 millioner pund, 24 millioner kroner.

Dette er altså en trykket utgave, mens Shakespeares håndskrevne manuskripter er tapt.

PÅ SPORET AV NOE STORT: Petter Amundsen hevder han har nøkkelen til gåten om Shakespeare. Blant annet. Foto: MARIA BØRJA
PÅ SPORET AV NOE STORT: Petter Amundsen hevder han har nøkkelen til gåten om Shakespeare. Blant annet. Foto: MARIA BØRJA Vis mer

Men det er disse manuskriptene Amundsen mener å være på sporet av. Og som han har fått hjelp av Erlend Loe til å forklare lesere i «Organisten» som etter planen kommer i oktober.

Amundsen forsøker å gjøre oss klokere:

- Det er en skattejakt på Shakespeares tapte manuskripter, som sist ble sett i 1623, sier han, ivrig og blid etter pressekonferansen.

Uvitenhet

Førstefolioen fra 1623, som det trykte manuskriptet kalles, er en samleutgave der stykker som «Macbeth» og «Julius Cæsar» ble trykket for første gang.

- Hvordan kom du inn i dette?

- Jeg tror det er min komplette uvitenhet som har gjort det mulig. Jeg kunne ingenting om Shakespeare. Da jeg kom over sporet, undret jeg meg hvordan ingen har sett dette på 400 år. Mange har nok luktet på det, men jeg har gjort en avgjørende liten oppdagelse som peker i en retning, sier Amundsen.

- Mens forskere ser etter meningen bak ordene, ser jeg bare bokstaver og ord.

Amundsen holdt på med et prosjekt i steganografi, som dreier seg om å lage en kode i tegn/bokstaver uten at løsningen er kjent. Så kom han over en bok fra 1800-tallet som pekte mot en kode å anvende på Shakespeares gravstein.

Han forklarer:

- Jeg tenkte «En gravstein kan ha blitt fikset på. Hva med Shakespeares publikasjoner?» Og tok det et skritt videre.

Det han fant var spor som knytter Shakespeare til rosenkreutzerne, men også til en annen mystisk organisasjon. Som Amundsen ikke vil avsløre akkurat nå.

- Det høres ut som reinspikka galskap, men det er det ikke, påstår Amundsen, ganske hardnakket.

Punkt X

- Boka tåler å bli revet fra hverandre. Konsekvensene kan bli såpass store at det hele må tåle såpass. Skattejakten kan kulminere i en utgravning og det er ganske mye som står på spill.

- Det finnes et konkret mål?

- Et punkt X?, parerer Amundsen og setter opp et bredt smil.

- Ja, og jeg har vært der. Men det er ikke mulig for Petter Amundsen å starte utgravninger, sier han, en smule kryptisk.

Han snakker om en kompleks bygning som kan ha blitt bygd for å skjule noe.

- Dette noe, er det originalene til Shakespeares manuskripter?

- Nei, jeg tror det er noe mer. Det er veldig mye å bygge opp bare for å skjule Shakespeares manuskripter, som jo allerede er trykket, mener Amundsen.

Triks

- Er denne informasjonen tilgjengelig for hvem som helst?

- Jajajaja, nesten hvisker Amundsen.

- Jeg tror mange forskere har tenkt på det, men ikke tillatt seg å gjøre det. Men jeg har ikke noe faglig ansikt å tape. De som jobber profesjonelt med engelsk litteratur ville jo risikert hele karrieren. Men jeg hadde en del triks i ermet. Og så er jeg utrolig sta.

En gang mellom 2. og 3. januar 2002 løste han koden:

- Det var en slik aha-opplevelse. Det ser ut som et lite kryssord, men så bare renner det på og det ene sporet føre til det neste. Det er ikke noe av det vi skriver som ikke er etterprøvbart. Bortsett fra når vi spekulerer, men da sier vi klart ifra om det, sier Amundsen.

Vi, ja, la oss ikke glemme Erlend Loe:

- Han er en skeptisk leser?

- Absolutt, han er utstyrt med mye skepsis. Han er jordnær. Det å se at gnistene etter hvert ble tent i øynene hans var veldig inspirerende.

Loe er ikke den eneste som har latt seg gripe: Både Filmfondet og NRK er med å realisere Amundsens drømmer om å filme skattejakten. En tv-serie er under produksjon, og vi får følelsen av at dette ikke er det siste vi får høre om verken Shakespeare, rosenkreutzerne eller andre mystiske saker og ting.

  • Følg bokhøsten på Dagbladet.no/litteratur

    Hver torsdag sender Dagbladet ut nyhetsbrevet Kulturavisa, hver mandag kommer Litteraturavisa. Nyhetsbrevene inneholder nyheter fra inn- og utland, og er helt gratis.

    Meld deg på:

    litteraturavisa kulturavisa
    Navn:
    E-post:
ORGANIST: Petter Amundsen er til daglig organist i Skøyen kirke. Som musiker er han vant til å lese tegn i form av noter.
HEKTET: Erlend Loe ble med på Petter Amundsens kodeprosjekt. - Jeg var skeptisk, for det her er crazy stoff, sier Loe.