Kan dette bli den beste superhelt-filmen?

Vi har sett utdrag fra «Watchmen».

(Dagbladet.no): «Watchmen» er godt etablert som en av de aller beste tegneseriene noensinne skrevet - noen vil til og med påstå at den er den beste.

Serien ble skrevet av Alan Moore og tegnet av Dave Gibbons i hefteform i årene 1986-1987, og beskrev en samtid preget av atomfrykt, superhelter i forfall og generell fremtidspessimisme.

DET HAR IKKE bare vært en dans på roser å lage «Watchmen»-filmen. Prosjektet ble påbegynt for snart ti år siden, og både produsent Joel Silver og regissør Terry Gilliam måtte gi opp - sistnevnte mente til og med at tegneserien var ufilmbar. Flere manusforslag ble forkastet, og filmselskapene Fox og Warner Bros. sendte advokater i strupen på hverandre.

Regissør Zack Snyder, kjent for sin «300», tok imidlertid sjansen. Og nå som filmselskapene har kommet fram til en minnelig løsning om filmrettighetene, nærmer premieredatoen den 6. mars seg i raskt tempo.

SPENSTIG: Silk Spectre II, spilt av svenske Malin Åkerman.
SPENSTIG: Silk Spectre II, spilt av svenske Malin Åkerman. Vis mer

Men så kommer det store spørsmålet: Hvordan vil filmen bli? Med en så dedikert og detaljbesatt fanskare som «Watchmen» har, er det ingen enkel jobb Snyder har begitt seg ut på. Da Dagbladet.no fikk se utvalgte scener fra filmen - litt over en halvtime - nylig, var det ikke mange nerver å spore hos Snyder da han fra filmlerretet introduserte hver scene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DET FØRSTE VI fikk se, var de ti første minuttene av filmen. De aller første scenene viste drapet på den aldrende superhelten The Comedian, og allerede her kunne detaljfrikene blant oss merke at det var tatt noen historiemessige snarveier. Vi fikk se selve slåsskampen, som oste av Snyder-koreografi. Akkurat som i «300» var det tung bruk av slow motion i avgjørende øyeblikk - med det karakteristiske smiley-symbolet på sin plass.

Rett etter den skjebnesvangre innledningscenen, følger en omstendelig tidslinje som tar for seg bakgrunnen til superheltgjengen - og i tegneseriens ånd er det hele lydlagt av Bob Dylans «Times Are A-Changin'». Mye av bakgrunnsinfoen vi får via de rene tekstsidene i tegneserien, kommer her fram som små stikkscener, og bare de som har lest tegneserien klarer å få med seg hva bildene egentlig forteller.

Kan dette bli den beste superhelt-filmen?

AT EN FILM må kutte noen hjørner for å pakke en så omstendelig historie som «Watchmen» inn til filmformatet, er forståelig. Serien er kjent for sine mange lag og avgjørende detaljer - hvor mye av dette kan filmen kutte ut før det går hardt utover selve historien? At det (i hvert fall i det vi fikk se) likevel ble tatt snarveier samtidig som det ble nikket til små detaljer, kan jo vise seg å være en gyllen middelvei: Fansen mumler seg imellom og skjønner hva det dreier seg om, mens de som bare vil se en tøff actionfilm ikke føler at filmen går på tomgang.

Neste scene vi fikk se, var historien om hvordan Dr. Manhattan ble som han ble. En i tegneserien lang beretning om tid og rom er kokt ned til en kjapp sekvens, men det var likevel umulig å ikke bli fascinert over det som skjer. Også scenen der Rorschach blir hentet ut fra fengselet av Nite Owl og Silk Spectre er en tett regissert og actiontung nytelse.

HVORVIDT SNYDER har lykkes med sin filmatisering av «Watchmen» eller ei får vi ikke vite før vi får sett hele filmen. Det vi har fått se er imidlertid nok til å mer enn pirre interessen i forkant av premieren. Snyder kan godt mulig ha klart å treffe en tone som harmonerer svært bra med tegneserien og dens personligheter, fargepalett, budskap og ikke minst stemning. Hånda opp de som gleder seg?

IKKE ALLTID LIKE MORSOM: The Comedian, spilt av Jeffrey Dean Morgan.
IKKE ALLTID LIKE MORSOM: The Comedian, spilt av Jeffrey Dean Morgan. Vis mer