Kan Gbox knekke iTunes-koden?

Neppe. Det klarer brukerne selv.

(Dagbladet.no): Siden Apple-sjef Steve Jobs tok nakkegrep på det digitale musikkmarkedet med musikkspilleren iPod og nettbutikken iTunes, har selskapet kontrollert cirka tre fjerdedeler av markedet for kjøp av nedlastbar musikk.

SUKSESSEN kan best forklares med en kombinasjon av tidlig start, innovativ, brukervennlig teknologi og suveren markedsforståelse. Ingen bestrider Apples dyktighet, men selskapets nesten-monopol er likevel uheldig. Uheldig for markedet, for forbrukerne, for musikkindustrien, og for artistene. iTunes var døråpneren som skapte dette markedet, men med sin enorme dominans virker den nå mer som et hinder for videre innovasjon.

Mange konkurrenter har forsøkt seg, de fleste med svært begrenset hell. Denne uka kom en ny: Gbox.

Selskapet bak Gbox håper å trekke brukere gjennom et tett annonsesamarbeid med Google, og en løsning der brukerne i tillegg til å kjøpe musikk direkte på nettstedet eller hos Amazon.com (og senere MySpace og andre samarbeidspartnere), kan publisere «ønskelister» med filer de ønsker seg i gave fra familie og venner.

SAMARBEIDET MED GOOGLE fungerer slik at søk på artistnavn eller låttitler genererer kontekstuelle annonser for Gbox hos Google, som så sender brukerne rett inn i nettbutikken. Google skal ifølge BBC bare få vanlige annonseinntekter fra samarbeidet.

I likhet med blant andre den nye nettbutikken til megakjeden Wal-Mart, og iTunes, vil Gbox i økende omfang selge musikk uten de forbrukerfiendtlige kopi- og avspillingssperrene som kalles DRM (Digital Rights Management).

JEG HAR IKKE hatt anledning til å teste Gbox. Tjenesten er foreløpig bare rettet mot brukere i USA. Men magefølelsen sier likevel at Gbox vil føye seg pent inn i rekken av dyre satsinger som ikke lykkes med å utkonkurrere iTunes.

Til det er konseptet for vassent, og tjenesten litt for åpenbart rettet mot de yngre nettbrukerne - nettopp dem som laster ned mest gratis musikk fra fildelingstjenester.

DOMINERER: iTunes eier det digitale musikkmarkedet.
DOMINERER: iTunes eier det digitale musikkmarkedet. Vis mer

Det er disse tjenestene, med den frie flyten av digitale eksemplarer de skaper, som er i ferd med å bli de facto standard for minst én generasjons musikkonsum. Omfanget av det som distribueres her, er uendelig mye større enn det som selges gjennom iTunes.

I FRAMTIDA vil fildeling i en enda større skala enn i dag trolig vise seg å være en nøkkel til den mest bærekraftige forretningsmodellen også - så paradoksalt det enn kan høres ut. Verdien av det enkelte eksemplar faller mot null, men det betyr ikke at verdien av artisten og musikken går samme vei. Deling av annonseinntekter, konsertinntekter, sponsorater og avgiftsregimer vil måtte ta over når inntektene fra enkelteksemplarene forsvinner.

At det er mulig, har blant andre Prince demonstrert ved å gi bort 2,5 millioner eksemplarer av sin siste CD, og likevel håve inn penger.

Gbox er neppe en iTunes-killer. Et helt annet spørsmål er om iTunes på sikt vil overleve markedsrevolusjonen nettbrukerne selv presser fram.

Kan Gbox knekke iTunes-koden?
KAN ITUNES UTKONKURRERES? Neppe av nylanserte Gbox, tror Dagbladet.nos kommentator.