PARALELLE LIV: To historier fortelles parallelt, en fra nåtiden og en fra fortiden, der den siste sakte forklarer den første. «Julieta» er et mysterium, men ikke et kriminelt et. Gåten det er snakk om, er tittelpersonens eget liv. Med Emma Suárez, Adriana Ugarte og Daniel Grao.Video: Sony Pictures Entertainment Inc. Vis mer

Anmeldelse Film Julieta

Kan hun ha vært så opptatt av ektemannen at hun forsømte datteren?

I «Julieta» viser Pedro Almadóvar empati med forvirrede og skyldbetyngede mødre.

FILM: To historier fortelles parallelt, en fra nåtiden og en fra fortiden, der den siste sakte forklarer den første. «Julieta» er et mysterium, men ikke et kriminelt et. Gåten det er snakk om, er tittelpersonens eget liv.

Julieta

5 1 6

Pedro Almodóvar

Adriana Ugarte, Daniel Grao

20. januar 2017

9 år.

Julieta

Forelsket og distrahert

Julieta (Emma Suárez) har et veltilpasset liv som godt voksen i Madrid, med jobb i akademia og belest kjæreste i grå blazer, når et møte på gaten kaster om på alt. Seeren skjønner at Julieta har en datter, som hun ikke har sett eller hørt fra på mange, mange år. Nå kastes hun ut på en hukommelsesreise bakover i tid. Hun tenker på det tilfeldige møtet med Xoan (Daniel Grao), den spennende fiskeren med de viltre krøllene, som den unge Julieta (Adriana Ugarte) omkalfatrer livet sitt for å være sammen med.

Men den nygifte Julieta vet lite om livet til ektemannen, og snart må hun begynne å spørre seg om hun forstår hvem han egentlig er og hva han egentlig trekkes mot, særlig i møte med vakre naboen, som drar fingrene sensuelt over de svulmende treskulpturer hun selv har laget. Mange år senere er det indirekte spørsmålet et annet, og handler mer om hvorvidt hun hadde blikket så ufravendt festet på ektemannen at hun var distrahert overfor datteren.

Sterke farger

«Julieta» er historien om en forvirret mor i sorg, som prøver å etablere en sammenhengende fortelling om sitt eget liv, og finne ut om hun virkelig kan ha sviktet så voldsomt som datterens reaksjon indikerer. Filmen er basert på tre noveller av Alice Munro, og er mindre og mer holdt, både i omfang og spill, enn mange av regissør Pedro Almodóvars tidligere verk, men preget av den samme store empati og følsomhet. Og som vanlig spilles de store og ofte vonde følelsene ut mot nitid dekorerte og fargemettede kulisser, som formelig strutter av dype nyanser av insisterende purpur og kongeblått.

«Julieta» er ingen umiddelbar eller uforglemmelig klassiker som «Volver» eller «Snakk til henne», men den har med seg en lignende intensitet. Den krever tilskuerens deltagelse i det som skjer, og får det.