Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kan ikke stoppe gratisfotballen på nettet

Ronaldo & Co. skaper trøbbel.

GRATIS PÅ NETT: Kunder av nettspillselskaper kunne i går kveld se Cristiano Ronaldo og Real Madrid tape 1-0 mot Barcelona - gratis. Foto: AP
GRATIS PÅ NETT: Kunder av nettspillselskaper kunne i går kveld se Cristiano Ronaldo og Real Madrid tape 1-0 mot Barcelona - gratis. Foto: AP Vis mer

|||Utenlandske spillselskaper sender internasjonal toppfotball gratis på nettet. Norske markedsføringslover strekke ikke til, skriver VG.

I helgen ble blant annet storkampen i Spania mellom Barcelona og Real Madrid streamet gratis på nettet for registrerte spillselskapkunder.

Lotteritilsynet følger med, men kan ikke hindre sendingene.

- Vi er imidlertid i stand til å bremse det, blant annet den markedsføringen som foregår her i Norge, sier seniorrådgiver Trude Felde.

- Ren markedsføring
Hun viser til en ny lov som for tiden er til behandling i departementet. Den dreier seg om stans av pengestrømmer - både gevinster og innsatser fra og til utenlandske spillselskaper - inn og ut av Norge.

- For meg er dette ren markedsføring for noe vi har forbud mot i Norge. Det er en fordekt måte å utnytte et forbud på, sier TV 2s sportssjef Bjørn Taalesen til VG.

Blant annet har TV 2 mistet nettrettighetene for spansk fotball til Unibet.

- Vårt tilbud er bredere enn hos de fleste andre TV-aktører. Eksempelvis må norske TV-seere i dag betale, enten på Canal+ eller på TV 2 Sport, for å se mange av de kampene vi sender gratis, sier Unibets kampanjesjef Kjell Hanssen.

Kamp om Premier League
Budfristen for retten til å sende Premier League-fotball de neste tre årene gikk ut fredag. Canal+ og Viasat kjemper om rettighetene.

Ifølge Kampanje står Bonnier med sitt konsern TV4, som igjen eier Canal+, på den ene banehalvdelen. På motsatt side finner man Modern Times Group (MTG) som styrer Viasat-kanalene i Skandinavia.

Canal+ har hatt rettighetene til Premier League siden 1998, men får tøff konkurranse fra sin rival i betalfjernsynmarkedet.

- Vi kommenterer aldri slike spørsmål, sier Viasats sportssjef Stian Aune Kleppo til Kampanje.

Én milliard?
Heller ikke TV4-gruppen har noen kommentarer til den heftige budrunden. Sist rettighetene ble solgt måtte daværende eier av Canal+,  SBS Broadcasting, ut med 800 millioner kroner for å kunne sende Chelsea, Liverpool, Manchester United og de andre lagene i engelsk toppserie.

Denne gang kan prisen bli over én milliard. Tippekampen gikk i en rekke år på NRK, SVT og DR, men statskanalene har neppe råd til å sende engelsk fotball i årene som kommer.

Det er heller ikke ventet at TV 2 ellers dansk TV 2 kommer på banen, skal en tro Kampanje. TV 2 mistet i sommer spansk fotball til Canalplus.

(NTB)

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media