Kan kjøpesentre redde gatelivet i norske byer?

Debatten går og Norsk Form lager fotoutstilling om temaet.

(Dagbladet:) Å klage på Norges mange kjøpesentre er som å akke seg over at TV-tilbudet på de store kanalene er altfor folkelig i beste sendetid. Noen av oss liker å tro at folket er mindre folkelig enn de TV-programmene folket sitter i godstolen og speiler seg i, men i lengden er det et ork å bevare den illusjonen.

Når det gjelder kjøpesentre, er illusjonen mer slitesterk. Det kreves kraftigere lut for å overbevise oss om at kjøpesenteret er noe folket har valgt av egen fri vilje. Ser ikke folk at de lar seg lure av glitter og fjas og kjedebutikker under felles tak? Skjønner de ikke at kommersielle interesser har tatt kvelertak på lokalsamfunnet, hypnotisert lokalpolitikerne og kjørt over faglige instanser med veivals? Til slutt er det bare å sluse innbyggerne inn i bilen og ut til digre parkeringsplasser som lukter fersk asfalt og friske penger.

Det gjelder å få folk til å skjønne at de er blitt manipulert: De trodde de sa ja takk til mer effektiv shopping og større utvalg i behagelig omgivelser, men de fikk ikke vite at de også sa ja til å ødelegge sin egen by. Når et nytt kjøpesenter planlegges, holdes det ingen lokal folkeavstemning med to valgsedler, der den ene lyder: «Vil du at vi skal bygge en stor, fæl boks oppe ved motorveien med titalls kjedebutikker som vil utkonkurrere den koselige, godt bevarte, lille bykjernen, slik at du og alle du kjenner, bortsett fra dem som har eierinteresser i kjøpesenteret, i lengden vil mistrives?», mens den andre seddelen sier: «Vil du gi dine lokale politikere og framsynte eiendomsutviklere tillatelse til å skape et levedyktig sentrum, der butikker, kafeer, restauranter, kulturtilbud, treningssentre og pedikyrsalonger skaper et sabla liv, både på dagtid og om kvelden?»

Nei, man får ikke dette valget. I stedet er det makta som rår. Viljeløse politikere og inkompetente faginstanser blir snurret rundt kapitalens lillefinger. Hvorfor ellers er tilstanden blitt så bedrøvelig? Hvorfor ellers ber avisene sine lesere være med og kåre landets styggeste kjøpesenter? Det kan jo ikke være tvil om at Olav Thon, Petter Stordalen og andre sentergrossisters overskudd forutsetter et demokratisk underskudd? Her trengs det streng statlig regulering og en viss estetisk dannelse, så skal alt bli så meget bedre, ska'rru se.

Dessverre vet vi at dette ikke stemmer. Skal vi forhindre at kjøpesentrene utarmer livet i norske byer og tettsteder, må vi bytte ut folket, noe som vanskelig lar seg gjøre med demokratiske midler. For arkitekter, urbanister og andre som er opptatt av gateliv og mangfold, er det derfor best å gi opp. Lev den urbane drømmen i de største byene og gi blaffen i resten, for det er lite du kan gjøre med «fakta på bakken», som korrespondentene har begynt å si.

Alternativt kan man forholde seg mer positivt til virkeligheten.

På torsdag åpner fotoutstillingen «Kjøpesenter — byens hjerte» på DogA i Oslo. Norsk Forms formål med utstillingen er å skape «ny debatt og mer framtidsrettet planlegging av norske kjøpesenter». Debatten er allerede i gang, både i papiraviser og på nett, samt i fagorganet Arkitektnytt, der kjøpesenteret er tema i siste nummer.

Det er en viktig debatt. Etter å ha ristet av seg oppdemmet frustrasjon, er de fleste enige om at virkeligheten er kommet for å bli og at det mest fruktbare er å ta den på alvor. Det føles godt å la seg begeistre av fagre visjoner om hvordan norske byer kan vekkes opp fra de sentrumsdøde, men det er på bakken forandringer finner sted og det praktiske liv består av mange variabler. Folk trenger varer. Folk har dårlig tid. Folk har bil. Best å ordne alt på ett sted.

Og lokalpolitikere er sjelden bevisstløse, selv om det iblant kan virke slik. De bryr seg om byen sin. De vil at den skal blomstre. Men hva skal de gjøre når innbyggerne setter seg i bilen og tar riksveien til gigantsenteret i nabokommunen? Er det ikke da bedre å bygge et eget storsenter og beholde skatteinntektene, som i sin tur kan brukes på innbyggerne? I så fall blir spørsmålet: Hvor skal senteret ligge? Hvordan skal det se ut? I hvilket grad skal det bli en del av bylivet?

Svaret på dette finner vi hos gjengen som griner på nesa når ordet kjøpesenter nevnes — de gode arkitektene. Det er et velkjent faktum at disse innadvendte senterboksene ikke inviterer til arkitektonisk kreativitet. Man bestiller ikke kjøpesenter fra Snøhetta. Som Christian Bratz i ABM-arkitekter, ansvarlig for mange kjøpesentre, uttaler til Aftenposten, er kommersialitetens lover nådeløse, «men like fullt logiske og forutsigbare. Hadde det vært sånn at arkitektonisk kvalitet økte omsetning, hadde handlesentrene vært landets flotteste bygninger.»

Men hva hvis oppdraget ble modifisert, slik at arkitektene i stedet for å tegne billigst mulig, blir bedt om å skape et kjøpesenter som setter bylivet i sentrum? Hvordan utnytte senterkvalitetene, den kommersielle logikken, til å tjene byens liv?

Hva hvis lokalpolitikerne parafraserte Christian Kvart og sa: «Her skal senteret ligge! Dere får tomta på tilbud, men vi stiller krav til samspill med omgivelsene og forutsetter at dere inviterer de beste arkitektene til å klekke ut gode ideer. Det skal fortsatt lønne seg å bygge kjøpesenter, men de skal planlegges ut fra hva som er best for byen.»

Dette handler ikke om sentrum i storbyene. De klarer seg alltid. Dessuten har velstandsøkningen ført til at flere trekkes mot sentrum, mot de eksklusive butikkene og merkevarene. I Oslo har vi fått Eger og et modernisert Steen & Strøm, mens Mathallen er en del av samme trend.

Dessuten er den økende netthandelen en faktor som vil påvirke vår «handlemåte». I USA ser man en klar tendens til at små og mellomstore kjøpesentre må gi opp i kampen mot nettet, det virtuelle kjøpesenteret der man kan se seg rundt og få vite alt om produktet, uten å forlate sofaen. Dette må gjerne betraktes som en positiv utvikling og kan med god planlegging gjøre det enklere å lokke kundene tilbake til sentrumsgatene.

Det finnes med andre ord håp. Ikke ved at man trosser befolkningens syn på hva som er både praktisk og trivelig, men ved å vise at det finnes løsninger som kan forhindre at flere byer ender opp med et halvt utarmet sentrum, en gågate uten gående, med slitne kafeer og butikker på dødsleie. Når byen er hel, bidrar den til å gjøre menneskene hele. SENTERET FOR ALLE
TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter — byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka.
Alle foto: Eirik Brekke

SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke
SENTERET FOR ALLE TING: Et lite utvalg norske kjøpesentere, sett gjennom linsa til fotografen Eirik Brekke. Norsk Forms utstilling «Kjøpesenter ? byens hjerte» åpner på DogA i Oslo torsdag denne uka. Alle foto: Eirik Brekke