HJERNEN BAK MOVE: Dr. Richard Marks, som har utviklet Move-teknologien for Sony, mener at knapper er en nødvendig del av bevegelsesstyringen. Foto: Jarle Hrafn Grindhaug
HJERNEN BAK MOVE: Dr. Richard Marks, som har utviklet Move-teknologien for Sony, mener at knapper er en nødvendig del av bevegelsesstyringen. Foto: Jarle Hrafn GrindhaugVis mer

Kan man egentlig spille dataspill uten knapper?

- Nei, mener mannen bak PlayStation Move.

||| Denne uken lanserer Sony en helt ny måte å kontrollere spill på - i hvert fall på PlayStation 3.

Med den nye bevegelseskontrolleren Move vil mange nok tenke på det vi i flere år allerede har gjort på Wii, og ikke uten grunn: Tanken er nemlig den samme, også her styrer du spillene med en kontroller som plukker opp arm- og håndbevegelsene dine.

Microsoft velger på sin side en litt annen løsning når de om noen uker lanserer sin Kinect. Da får Xbox 360-brukere også styre spill med bevegelser som plukkes opp av et kamera, men uten å holde noe fysisk i hendene.

- Det utgjør en ganske stor forskjell å ha noe i hånda. Ikke bare kan du trykke på knapper underveis, men du får også følelsen av at du bruker en ekte gjenstand i spillet - enten det er et balltre, en pistol eller en bordtennisracket. Tilbakemeldingen du får i form av vibrering er også ganske viktig, sier Dr. Richard Marks til Dagbladet under spillmessen E3 i Los Angeles.

Marks er hjernen bak Move-teknologien, og har tidligere også gitt oss EyeToy-kameraet til PlayStation 2.

- Det handler ikke bare om knapper heller. Det vi tracker nå, er en veldig lett sporbar gjenstand - den lysende kulen i enden. Dermed kan bevegelsene bli veldig presise. I tillegg er det en rekke sensorer inni kontrolleren, så maskinen vet hele tiden hvordan du holder den.

EyeToy ble i sin tid ikke en så stor suksess som Sony hadde håpet. Mye skyldtes at kameraet ikke var presist nok til å kunne brukes til annet utenom enkle festspill og liknende.

- Vi dannet oss mange gode erfaringer med EyeToy, men vi opplevde også en rekke problemer. En var graden av presishet, med bare et kamera ble det litt for begrenset. Men vi fant også ut at man ofte ønsket å fortelle systemet noe som ikke hadde med rommet rundt deg å gjøre, og det ble vanskelig å skulle gjøre noe med kroppen som best kunne gjøres med et tastetrykk, sier Marks.

Før de landet på Move-løsningen, var Sony innom en rekke forskjellige alternativer - også bruken av et rent 3D-kamera, slik Kinect gjør:

- Vi jobbet faktisk med mange forskjellige 3D-kameraer i labben vår, og teknologien er veldig spennende. Men det gir ikke alt vi ønsker at du skal kunne gjøre med et nytt kontrolleroppsett. Vi vil at spilleren skal kunne gi så mye informasjon som mulig til systemet. Noen ganger gjøres det best med bevegelse, andre ganger gjøres det best med knapper, sier Marks.

Han mener dette er hovedgrunnen til at Sony valgte håndkontrollerløsningen.

- Det jeg ser på som den viktigste grunnen til at Sony valgte å satse på Move, er fordi den kan brukes på så mange forskjellige spillsjangre. Det er ikke bare en «casual»-kontroller, det er ikke bare en «hardcore»-kontroller, men kan fungere i alle spill som et alternativ til den vanlige PlayStation-kontrolleren - som den ikke er ment å erstatte.

- Når Sonys to kjepphester i spillsammenheng, 3D-teknologi og Move, er etablert i markedet - hva kan vi vente oss etter det?

- Det er fortsatt mange ting vi må jobbe på i forhold til hvordan man på mest naturlig vis kan kommunisere med systemer.

- Tankekraft?

- Nei, jeg er ikke noe stor fan av det. Jeg vil ikke fjerne skillet mellom tanke og kropp. Jeg har prøvd å styre spill med tankene, og det å ikke bruke kroppen føles bare ... feil. Det føles ikke veldig naturlig. Du må bruke kroppen når du spiller.

LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet Fredag.
LES DAGENS FREDAG: Denne saken er hentet fra dagens utgave av Dagbladet Fredag. Vis mer