||| Sosiale medier er de frie tankenes og de frie entreprenørenes plattform. Bloggosfæren er grunnleggende antiautoritær i sin natur, og svarer med høy temperatur på alle forsøk på å båssette, begrense eller oppdra den.
Tidligere i år fikk konsulentselskapet Sermo mye kjeft da det skulle kåre Norges «sosiale superhelt», og hadde glemt å nominere kvinner og ikke-profesjonelle bloggere.MEN DET VAR BARE lett bris sammenliknet med stormen i den norske sosiale medier-andedammen da et forslag til etiske retningslinjer for bloggere, annonsører og lesere av blogger, ble lansert forrige uke under navnet Bloggplakaten.Bloggplakaten ble i utgangspunktet presentert som et utkast til felles retningslinjer for alle bloggere, en slags Vær Varsom-plakat for bloggosfæren. Den henvendte seg dermed til noen hundre tusen nordmenn, fra noen av landets mest skarpskodde politiske debattanter til rosabloggende fjortiser.BAK STO to av Norges mest profilerte bloggründere, Thomas Moen og Rafiq Charania. Moen står blant annet bak bloggplattformen iPublish, mens Charania er en av gründerne av suksessen Blogg.no, som blant annet er netthjemmet til Norges mest populære blogger, Voe. De to er dyktige og driftige unge menn som gjør butikk på nordmenns interesse for blogging og sosiale medier, og har nok sett behovet for tiltak som kan gjøre feltet ryddigere i takt med dramatisk voksende innflytelse og omsetning.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger