Kan man fortelle Voe hvordan hun skal oppføre seg?

Bloggplakat til besvær.

INGEN REGLER: Emilie Nereng, bedre kjent som Voe, og andre norske bloggere har ingen organisasjon, og derfor heller intet regelverk å forholde seg til utover norsk lov. Reaksjonene på forsøket på å lansere en bloggplakat med felles, etiske retningslinjer, tyder på at veien dit er lang. Foto: SIGURD FANDANGO/DAGBLADET
INGEN REGLER: Emilie Nereng, bedre kjent som Voe, og andre norske bloggere har ingen organisasjon, og derfor heller intet regelverk å forholde seg til utover norsk lov. Reaksjonene på forsøket på å lansere en bloggplakat med felles, etiske retningslinjer, tyder på at veien dit er lang. Foto: SIGURD FANDANGO/DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Sosiale medier er de frie tankenes og de frie entreprenørenes plattform. Bloggosfæren er grunnleggende antiautoritær i sin natur, og svarer med høy temperatur på alle forsøk på å båssette, begrense eller oppdra den.

Tidligere i år fikk konsulentselskapet Sermo mye kjeft da det skulle kåre Norges «sosiale superhelt», og hadde glemt å nominere kvinner og ikke-profesjonelle bloggere.MEN DET VAR BARE lett bris sammenliknet med stormen i den norske sosiale medier-andedammen da et forslag til etiske retningslinjer for bloggere, annonsører og lesere av blogger, ble lansert forrige uke under navnet Bloggplakaten.Bloggplakaten ble i utgangspunktet presentert som et utkast til felles retningslinjer for alle bloggere, en slags Vær Varsom-plakat for bloggosfæren. Den henvendte seg dermed til noen hundre tusen nordmenn, fra noen av landets mest skarpskodde politiske debattanter til rosabloggende fjortiser.BAK STO to av Norges mest profilerte bloggründere, Thomas Moen og Rafiq Charania. Moen står blant annet bak bloggplattformen iPublish, mens Charania er en av gründerne av suksessen Blogg.no, som blant annet er netthjemmet til Norges mest populære blogger, Voe. De to er dyktige og driftige unge menn som gjør butikk på nordmenns interesse for blogging og sosiale medier, og har nok sett behovet for tiltak som kan gjøre feltet ryddigere i takt med dramatisk voksende innflytelse og omsetning.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer