Solist: Den franske pianisten Hélène Grimaud er solist med Göteborgs Symfoniker i Operaen til helgen. Her er hun ved "17th Victoires de la Musique Classique ceremony" i Montpellier i 2010. Foto: AFP PHOTO / PASCAL GUYOT
Solist: Den franske pianisten Hélène Grimaud er solist med Göteborgs Symfoniker i Operaen til helgen. Her er hun ved "17th Victoires de la Musique Classique ceremony" i Montpellier i 2010. Foto: AFP PHOTO / PASCAL GUYOTVis mer

KOMMENTAR KLASSISK:

Kan svenske grep løfte norske orkestere til et nytt nivå?

Nå kommer Göteborgs Symfoniker til Oslo.

Kommentar

I Norden er det et femtitalls symfoniorkestre som driver med profesjonell virksomhet. Over tid har bare et fåtall av disse hevdet seg i den tøffe internasjonale konkurransen. På 1960-70 tallet var Sveriges Radios Symfoniorkester et topporkester da den rumenske dirigenten Sergiu Celibidache var tilknyttet ensemblet - i perioder med Arve Tellefsen som konsertmester. Senere (1980-2000) tok Oslo-Filharmonien steget opp blant de beste da Mariss Jansons var sjefdirigent. De senere årene har også Bergen Filharmoniske Orkester med sjefdirigent Edward Gardner hevdet seg helt i toppen.

Antakelig det beste symfoniorkesteret i Norden i dag - Göteborgs Symfoniker – kommer 10. mars til Oslo for å gi konsert på operaens hovedscene. Dette er Sveriges nasjonalorkester, grunnlagt i 1905 med 109 musikere i dag. Internasjonale turneer har høstet lovord i fleng, og en imponerende rekke av CD-innspillinger har blitt en vesentlig merkevare. Legendariske Neeme Järvi var sjefdirigent i en lang periode (1982-2004) og bygget sammen med hardtarbeidende musikere spennende visjoner som ble innfridd. Göteborgs Symfoniker tilhører definitivt elitesjiktet blant europeiske orkestre. Norske Sten Cranner er administrerende direktør og kunstnerisk leder for det svenske nasjonalorkesteret, mens finske Santtu-Matias Rouvali er ny sjefdirigent.

Göteborgs Symfoniker har gjort flere grep for å oppnå sitt høye musikalske nivå og status i musikkverdenen: Göteborgs Konserthus er en velfungerende hjemmebase for egne konserter med god akustikk og tiltalende utforming for musikere og publikum. Konsertene blir dessuten strømmet på en egen TV-kanal og formidlet fortløpende ut til sosiale medier og mange medieplattformer. Orkesteret blir dermed synlig for et stort publikum. Det er også en prioritert oppgave å nå ut til publikumsgrupper utenfor de vante konsertgjengere. Prosjekter for barn og unge er ikke noe som gjøres med venstre hånd, men har substans og innhold. Utvilsomt noe norske orkestre kan lære mye av.

Det er et smakfullt program som framføres på konserten i Oslo: Richard Strauss sin sprudlende og elegante «Suite fra Rosenkavaleren» stiller store krav til presisjon og klanglig prakt. Dette orkesterutdraget fra en av de mest populære tyske operaer er senromantikk på sitt aller beste. Knapt noen komponist kan instrumentere slik Richard Strauss gjør.

Den franske pianisten Hélène Grimaud er et verdensnavn, men det er ikke nødvendigvis en garanti for en opplevelse på øverste hylle. Da hun gav en konsert i Oslo for en tid tilbake, synes jeg hun var kjølig og avmålt i spillet sitt. Denne gangen er Grimaud solist i Beethovens «Klaverkonsert nr. 4». Når den franske kunstneren er inspirert og på sitt beste, er hun en musikalsk attraksjon. Det er grunn til å ha forventninger til konsertens siste verk – «Symfoni nr.1» av Jean Sibelius. Dirigent Santtu-Matias Rouvali har vist en fascinerende evne til å finne nye farger i det etablerte repertoaret, og Nordens fremste symfoniske komponist byr på mange tolkningsmuligheter. Finsk depresjon går aldri av moten.

Den Norske Opera & Ballett feirer neste måned 10 års-jubileum i nytt operahus, og hovedscenen er en av Norges beste konsertsaler. Operaorkesteret gir jevnlig egne konserter her. Akustikken er konsis med passende etterklang, dessuten er det gode lytterforhold alle steder der folk sitter.

Det er gledelig at vårt norske kulturelle flaggskip også legger til rette for gjestespill på høyeste nivå. Flerbruk og fleksibilitet er gull verdt når nye kulturhus tas i bruk, et konsept som har mye for seg. Göteborgs Symfoniker kan knapt komme til et bedre konsertsted.