Kan tape millioner

TV2s store høstsatsing, «Nyhetstimen», kan bli en gedigen økonomisk fiasko for kanalen. Statens Medieforvaltning sier nei til reklamepausene i den knapt timelange sendingen. TV2 kan tape millioner.

Det var ingen hyggelig bursdagspresang TV2 fikk fra Statens Medieforvaltning i går. Nøyaktig åtte år etter at kanalen gikk på lufta for første gang, sendte Statens Medieforvaltning i går et brev til kanalen som påpeker brudd på reklamereglene i programmet. I løpet av «Nyhetstimen» sender TV2 åtte minutter reklame. Det er åtte minutter for mye, ifølge Medieforvaltningen.

Vurderer gebyr

- Dette skal koste mer enn det smaker, og eventuelle overtredelsesgebyrer kommer til å ligge høyere enn det TV2 får inn i reklameinntekter, sier direktør i Statens Medieforvaltning, Ivar Andenæs, til Dagbladet.

Det betyr at TV2 både kan få millioner i gebyrer på programmer som allerede er sendt siden 28. august, samt at de, hvis TV2 ikke får sende reklame, kan tape flere millioner hver uka i inntekter. Reklameformidlingsbyråene Mediacom og Carat har gjort en beregning som viser at bruttoinntektene for «Nyhetstimen» er 1,5 millioner kroner per dag.

- Dersom det ikke blir lov å sende reklame i denne perioden, vil det bli mindre reklameplass på TV2. Det vil igjen føre til høyere priser, noe som er beklagelig rent kommersielt. På den annen side mener jo ikke vi at TV2 skal bryte loven heller, sier adm.dir. Egil Storaas i Mediacom.

- Tøyer strikken

- TV2 tøyer strikken veldig langt. Det er første gang noen har avbrutt en nyhetssending med reklame i Norge. Det som også er spesielt er at dette er et program som går hver dag, sier Ivar Andenæs.

Han understreker at Medieforvaltningen ennå ikke har tatt noen beslutning om å ilegge gebyr, men Andenæs forteller at synet er at begge reklamepausene er å anse som brudd på forskriftene.

- Det er opp til TV2 å rydde opp i dette nå. Vi kan ikke pålegge kanalen å legge om, men dersom de ikke gjør det må de ta konsekvensen av det, sier Andenæs.

Kulturdepartementet er ankeinstans i denne saken. Derfor er statssekretær Roger Ingebrigtsen forsiktig i sin kommentar, men han sier seg tilfreds med at Statens Medieforvaltning er kommet med en rask og tydelig konklusjon.

- Vi anser det på et generelt grunnlag som uheldig å blande nyheter og reklame, sier Ingebrigtsen til NTB.

Han har tidligere uttalt seg meget kritisk til TV2s reklamesendinger.

DYRE MINUTTER: Vår Staude (t.v.) og Hedda Kise fikk blomster etter den første «Nyhetstimen» 28. august. Nå får TV2 ris av Statens Medieforvaltning, som vil stoppe reklamepausene mellom bolkene i sendingen. Åtte minutter reklame i «Nyhetstimen» på TV2 er verdt 1,5 millioner.