«We love the 90s»

- Kan være brudd på loven

Ifølge Forbrukertilsynet kan Nordic Beats, som arrangerer storfest i Telenor Arena neste år, stå bak villedende reklame.

POPULÆRT «We Love the 90's» trekker mye folk. Her fra Telenor Arena i 2017. Arrangørene kan ha brutt markedsføringsloven i forbindelse med et arrangement neste år, ifølge Forbrukertilsynet. Foto: Facefirst
POPULÆRT «We Love the 90's» trekker mye folk. Her fra Telenor Arena i 2017. Arrangørene kan ha brutt markedsføringsloven i forbindelse med et arrangement neste år, ifølge Forbrukertilsynet. Foto: FacefirstVis mer

April neste år arrangeres en ny runde med nostalgifest i Telenor Arena i Bærum. Arrangørene av de svært populære «We love the 90s»-kveldene, Oslo-firmaet Nordic Beats, har allerede startet markedsføring av storarrangementet i 2020.

På plakaten lover de publikum kjente og kjære artister fra 90-tallet: Blant annet Maxi Jazz fra Faithless, Scooter, Aqua, Coolio, Blümchen og Safri Duo. Et annet navn er «KLF feat. Wanda Dee», men her er det noe som skurrer, ifølge kritiske røster på musikkbransjeforumet Bransja prat.

KLF kommer nemlig ikke til Norge, det er det bare amerikaneren Wanda Dee som gjør. Til tross for dette står The KLF over navnet til Wanda Dee, og Nordic Beats profilerer også bookingen som både fra Storbritannia og fra USA.

PLAKATEN: KLF kommer ikke til Norge, men står på plakaten. Faksimile: Nordic Beats
PLAKATEN: KLF kommer ikke til Norge, men står på plakaten. Faksimile: Nordic Beats Vis mer

- Kan være villedende

Arrangøren beskyldes for villedende markedsføring og Forbrukertilsynet skjønner hvorfor, sier juridisk direktør, Frode Elton Haug, til Dagbladet.

- Vi har ikke fått noen henvendelser om dette, men at denne plakaten reiser spørsmål om villedende markedsføring, forstår jeg. Vi kan ta saker på eget initiativ. Om dette er en slik sak, kan jeg ikke si noe om nå. Vi har mange saker som vi ikke har kapasitet til å ta tak i, men det kan være aktuelt, sier Haug.

- Er dette ryddig markedsføring?

- Vi forholder oss til markedsføringsloven og «ryddig» er ikke et kriterium.

- Er dette villedende markedsføring?

- Dette kan være villedende, ja, sier direktøren.

Tok en sjokkexit

Historien om KLF og Wanda Dee er nesten 30 år gammel.

KLF (The Kopyright Liberation Front) var pionerer innen elektronisk dansemusikk på slutten av 80-tallet og starten av 90-tallet, og er like kjent for sin anarkistiske og totalt uforutsigbare holdning til eget virke og bransje som for musikken.

Duoen besto av britene Bill Drummond og Jimmy Cauty som i februar 1992, på høyden av musikkarrieren, oppløste prosjektet med et overraskende smell. Gruppas svært utfyllende Wikipedia-side forteller at Brit awards-statuetten de vant for beste britiske gruppe det året, ble funnet gravd ned i bakken ikke langt fra Stonehenge av en lokal bonde i 1993. Exit-kvelden har fortsatt evnen til å sjokkere, 27 år etter:

ACTION-EXIT: Bill Drummond avfyrte løsskudd over hodene på publikum i 1992. Foto: JM Enternational/REX/NTB Scanpix
ACTION-EXIT: Bill Drummond avfyrte løsskudd over hodene på publikum i 1992. Foto: JM Enternational/REX/NTB Scanpix Vis mer

Som Dagbladet tidligere har omtalt avfyrte Drummond løsskudd med maskingevær over hodene til publikum på BBC-sendte Brit Awards. Da de gikk av scenen ble det annonsert over høyttalerne at de forlot musikkbransjen. Seinere på kvelden slang KLF en død sau med påskriften «I died for you - bon appétit» utenfor inngangen til en etterfest, og noen måneder etterpå annonserte de at de hadde slettet all innspilt musikk.

Siden har de ikke spilt eneste konsert som KLF, men det har rapperen Wanda Dee fra USA.

SANGFUGL: Vokalistene i den irske korgruppen «Mount Sion Choir» Christopher Halligan og Jessica Reinl framførte hiten «Shallow» fra filmen «A Star Is Born» under en julekonsert 18. desember. Reaksjonen til Halligan da Reinl begynner å synge har tatt internett med storm. Video: Mount Sion Choir Vis mer

Ble saksøkt

Historien går som følger: KLF-låtene «Last Train to Trancentral» (1991) og «What Time Is Love?» (1990) samplet Wanda Dee-låten «To the Bone» uten tillatelse. Da apparatet til Wanda Dee fant ut av dette, gikk de til sak mot KLF. Partene inngikk en avtale om rettigheter og royalties, samt sikret de at hun fikk være med i musikkvideoen til «Last Train to Trancentral». KLF skulle også produsere en låt for henne, men det ble aldri noe av på grunn av at britene forlot musikkbransjen.

Men Wanda Dee smidde mens jernet var varmt og har ifølge agentinformasjon oversendt til Nordic Beats, turnert internasjonalt med showet «The KLF Experience featuring Wanda Dee» eller «The Voice of KLF, Wanda Dee» siden 1991. Det har foruten konserter i USA tatt henne til 150 byer verden over. KLF har selv forsøkt å stanse bruken av navnet, ifølge fanportalen KLF.de.

Svarer ikke på spørsmål

Dagbladet har sendt festprodusenten Nordic Beats flere spørsmål, blant annet:

  • Hva er deres svar på påstanden om villedende markedsføring?
  • Ved å skrive at de som kommer er fra England og USA, indikeres det vel også at britiske KDF skal gjeste Telenor Arena? Hvordan skal forbrukeren forstå at dette ikke er tilfelle?
  • Hvorfor er KLF over navnet til Wanda Dee på plakaten? I og med at KLF har slutta å turnere for mange år siden, hadde det ikke vært ryddigere dersom det kom fram at KLF ikke er en del av showet?
  • Hvorfor har dere besluttet å gå imot KLFs ønsker?
DØD SAU: KLF dumpet dette kadaveret utenfor etterfesten til Brit Awards. Foto: NTB Scanpix
DØD SAU: KLF dumpet dette kadaveret utenfor etterfesten til Brit Awards. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Partner og kreativ direktør i Nordic Beats, Thomas Borgvang, har ingen kommentar til uttalelsene fra Forbrukertilsynet og svarer ikke direkte på Dagbladets spørsmål, men sier følgende i et svar:

- Vi forholder oss bare til agenten som vi har booket artisten fra og benytter det navnet vi har fått skriftlig tillatelse til å bruke. Veldig mange av artistene vi jobber med er såkalte studiokonsepter. Dette gjelder band som for eksempel Vengaboys, 2 Unlimited og Culture Beat. Hvem som fronter bandet eller konseptet live kan variere, men bandnavnet brukes alltid, sier Borgvang.

Nordic Beats har hatt massiv suksess med «We love the 90s» siden de startet konseptet for ti år siden. Ifølge Borgvang har de solgt nesten 200 000 billetter i Norge. Selskapet satser nå utenlands og i løpet av 2019 arrangerer de en lang rekke konsertkvelder i 14 storbyer over hele Europa. I 2018 forventet de å omsette for over 40 millioner kroner.

Under kan du lese den elleville historien om Bill Drummond og Jimmy Cautys KLF.