E18-kampen: Hva skjer om høyresiden vinner og Oslo beholder dagens flertall? Kan vi da stole på at Venstre sier nei? spør Sunniva Holmås Eidsvoll og Marianne Borgen. Foto: Privat og Vegard Wivestad Grøtt/NTB Scanpix.
E18-kampen: Hva skjer om høyresiden vinner og Oslo beholder dagens flertall? Kan vi da stole på at Venstre sier nei? spør Sunniva Holmås Eidsvoll og Marianne Borgen. Foto: Privat og Vegard Wivestad Grøtt/NTB Scanpix.Vis mer

Kan vi stole på Guri Melby og Trine Skei Grande?

Venstre må si klart og tydelig ifra om at det er uaktuelt for partiet å støtte eller sitte i et byråd som godtar å øke kapasiteten for privatbiler på E18.

Meninger

Å hindre økt veikapasitet og plass til flere biler på E18 inn mot Oslo er avgjørende og for at byen skal ha ren og trygg luft i tiårene som kommer og for å redusere klimautslipp. Kan vi stole på at Venstre vil si nei til økt kapasitet på veien og i stedet prioriterer kollektivsatsing?

Den viktigste miljøsaken i denne valgkampen er utvilsomt spørsmålet om Oslo og Akershus skal bruke inntil 40-50 milliarder på ny E18. Både Høyre og Frp i Oslo og Akershus sier klart ja. Fra Arbeiderpartiet er det uklare signaler fordi fylkespartiene i Oslo og Akershus er uenige, men på Stortinget sier Ap ja.

Vinner venstresiden makten i Oslo, skal vi kaste Høyrebyrådet. Men SV har sagt klart ifra at for å inngå et forpliktende samarbeid med Arbeiderpartiet etter valget er det en avgjørende forutsetning at dagens E18-planer skrinlegges. E18 Vestkorridoren kan ikke bygges ut med økt kapasitet. SVs prioritering er klar: Ny T-banetunell må på plass slik at T-banen kan gå oftere, raskere og til flere steder. Fornebu-bane, Ahusbane samt sykkel- og kollektivsatsinger i Oslo og Akershus må også på plass. På dagens E18 må bussen få prioritert plass.

Kommer Miljøpartiet De Grønne på vippen har de også gitt klare lovnader om nei til økt kapasitet på E18. Men hva skjer om høyresiden vinner og Oslo beholder dagens flertall? Kan vi da stole på at Venstre sier nei?

Venstre er for køprising, men stemmer ned forslag om køprising når det kommer opp i bystyret. Venstre har lovet økt sykkelsatsing, men har vært milevis fra å nå målene som de selv og Oslo har satt. Venstre har snakket varmt om T-banetunell, men reelt sett prioriterer de å sette av penger til utbygging av ny E18. Kan vi stole på Guri Melby, Trine Skei Grande og Venstre denne gangen?

Det er ingen partier som går i mot å gjøre tiltak på dagens E18 som bedrer framkommeligheten for buss og syklister, og skjermer for støy. Men det holder ikke å si at Venstre er imot flere biler inn til Oslo, og at bompengene uansett blir så høye med ny E 18 at det uansett ikke blir økt trafikk. Venstre må si klart og tydelig ifra om at det er uaktuelt for partiet å støtte eller sitte i et byråd som godtar å øke kapasiteten for privatbiler på E18.

Evner de ikke å gi et klart svar på dette, bør miljøvelgere finne seg et annet parti å stemme på ved årets valg.