Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Kanadisk kunst med norske røtter

Her til lands er det knapt kjent at norske kunstnere ga viktige impulser til kolleger i Canada før første verdenskrig. Denne forbindelsen blir markert på den kanadiske utstillingen av «The Group of Seven» som åpner i Lillehammer Kunstmuseum i dag.

LILLEHAMMER (Dagbladet): «Terre Sauvage» («Villmark») er en treffende utstillingstittel og går som en tematisk tråd gjennom mønstringen. Den ble opprinnelig formulert som noe av en programerklæring i Alexander Young Jacksons maleri med samme navn, hvor spisse grantrær hever seg fallisk fra skrinn steingrunn mot vikende uværsskyer. Mens en regnbue trer inn fra venstre, lik en fanfare for den barske naturen som palettjegerne nå vil veide sine motiver i. Eller for å si det med maleren MacDonald: «Den kanadiske kunstens ånd foretrekker Canadas rå, ungdommelige enkelhet framfor den oppblåste skjønnheten i de etablerte kunstlandene.»

Periferiens eksempel

Skandinavia var i likhet med Canada en periferi på kunstens kart, og ble også av den grunn et klargjørende eksempel gjennom en omfattende dansk-norsk-svensk vandreutstilling til USA i 1913. Den kanadiske maleren Lawren S. Harris skrev langt seinere at «de nordiske maleriene ga våre heller tåkete ideer fylde». Harris har åpenbart sett substans hos Harald Sohlberg, som var en av de norske utstillerne. Minnet om det syntetisk sammenfattete «Vinternatt i Rondane» ga nok næring til den klare, plastiske formen i kanadierens polarsyner, som idémessig befant seg i den teosofiske tåka. Sohlbergs stemningstunge «Hus ved kysten» ble for øvrig solgt privat på turneen, men befinner seg nå i den storslagne samlingen til The Art Institute of Chicago.

Vintermotivene hadde en særlig appell til de kanadiske kunstnerne, og foruten favoritten - Sveriges ornamentalt orienterte Gustav Fjæstad - ble snømaleriet eksponert med norske kontraster som nyromantikeren Thorolf Holmboes stiliserte stemninger og Thorvald Erichsens orkestrerte koloritt.

Sistnevntes «Aftenstemning» fra vandreutstillingen fins for øvrig i Lillehammer Kunstmuseums faste samling, og koloristen henger nå nabo med fine fargekunstnere som Franklin Carmichael, Arthur Lismer, Jim MacDonald og Thom Thomson. Særlig skissene lyser av vitalitet, men MacDonald kunne også male et høstlig vannspeil opp mot ekspressiv van Gogh-intensitet - som samtidas presse sammenliknet med «magen til en fyllik».

Kolonialisert smak

Det nasjonsbyggende prosjektet var en viktig ambisjon ved det nye kanadiske landskapsmaleriet, og det hadde derfor tydelig brodd mot elitens etterapende holdning til alt som smakte av engelsk og fransk kultur. Deres bilder ble en utfordring til den kolonialiserte og konvensjonelle kunstsmaken, og før nevnte Jackson beskrev også reaksjonen i malende vendinger: «Den ydmyke kolonisten skulle bare uttrykke seg med metoder som var godkjente av fortida og de allvitende. Å gjenspeile hverdagen og miljøet vårt er et vulgært vågestykke som grenser til bolsjevisme.» Hva dette vil si i visualiserte termer, er hans malerisk og meteorologisk kraftfulle «March Storm, Georgian Bay» et utmerket eksempel på.

Når Jackson var så avvisende til en forskjønnende kunst i konvensjonell stil, hadde det sikkert også sammenheng med erfaringene som utsendt maler på slagmarka under første verdenskrig (hvor Canada deltok med egne styrker). Han opplevde et Europa som spilte fallitt i skyttergravshelvetet på Vestfronten, og hvor også kulturens kollaps avtegnet seg i naturens sår. Jacksons maleri skildrer soldatenes kamparena med gangplanker i sikksakk mellom gjørmehull og granatkvestete trær under skrå søkelys, men de gjennomført gustne fargene framkaller og fortetter motivet til et dødsmerket syn som utraderer all heroisme.

Denne depressive koloritten lysnet og fikk sitt vitale motsvar gjennom Group of Sevens videre utforsking av hjemlandets villmark, men det regionale ideal utartet seinere til en «kanadaisme» som slo over mot nasjonalmaleri med patriotisk retorikk i penselstrøket.

<B>METEOROLOGISK DRAMA </B>i Alezander Young Jacksons maleri «March Storm, Georgian Bay».
<B>STILISERT STILLHET</B> i «Maligne Lake, Jasper Park», av Lawren S. Harris.
<B>VILT OG VAKKERT:</B> «Terre Sauvage» («Villmark»), Alexander Young Jacksons maleri med samme navn som utstillingen som åpner på Lillehammer i dag.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media