FILM: Det tok litt tid før jeg begynte å like «Hjertebank» sånn passelig. Anslaget ga bud om en pretensiøs svipptur innom hipster-helvetets åttende krets, der alle poserer fryktinngytende naturlig og er ganske så homogene i sin dyrkelse av det særegne.
Vi følger Marie (Monia Chokri) og hennes homsevenn Francis (Dolan) i deres jakt på sann kjærlighet i Montreal. Begge tror de har funnet det de lengter etter i Nicolas, uten at det er lett å skjønne hvorfor. Nicolas (Niels Schneider) er en halvsøvnig, langkrøllet skjønnhet som har vandret inn fra «Døden i Venedig». Han legger sin androgyne elsk på de to vennene, siterer dikt, snakker litteraturteori og foreslår spontane hipsteriøse påfunn som å dra ut i skogen og leke gjemsel.
Fransk bølge «Les amours imaginaires», som filmen heter på quebecois, handler om Francis og Maries tvekamp for å finne ut hvem av dem Gullhår muligens er keen på. Problemet er at den blonde fjotten først og fremst er en komisk figur, en idé. Ønsker filmen å problematisere vår dragning mot overflatisk skjønnhet?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger