Kanal 24 mister fortsatt lyttere

Det var ingen hyggelig generalforsamling i Kanal 24 i går: Kanalsjef Arne Krumsvik fortsetter å miste lyttere. Og enda en eier stenger pengesekken.

I går la TNS Gallup fram nye tall for mai måned som viser at Kanal 24 har mistet 40 000 lyttere i forhold til april måned - da de vant noe terreng. P4 holder stand med rundt 840 000 lyttere, viser tall Kampanje publiserte i går.

Flere sier stopp

Nyheten om at lytterflukten fortsetter i Kanal 24 kom i går, samtidig som selskapet avholdt generalforsamling.

Flere småaksjonærer har den siste tida sagt nei til å være med videre og putte penger i radiosluket. På generalforsamlingen varslet 21st Venture med Svein Larsen i spissen at de ikke ønsker å gå inn med mer kapital i Kanal 24. Han mener kanalen trenger mer penger allerede om et halvt år.

-  Kanalen taper så mye penger per måned at vi er tvilende til de økonomiske utsiktene. Vi har regnet fram og tilbake på Kanal 24 og funnet ut at vi ikke kan anbefale resten av eierne i 21st Venture å bli med, sier Larsen til Kampanje.

NRK er størst av alle

I forbindelse med en nylig gjennomført emisjon med TV 2 i spissen, samt kostnadskutt, er lyttermålsettingen justert i Kanal 24. Målet er nå 500 000 daglige lyttere innen årsskiftet.

Det må kanalen ha for å gå i balanse i 2005. Men det er fortsatt langt fram. Og enda lenger er det før det kommersielle radiomarkedet kan måle seg med storebror NRK.

NRK P1 er Norges største og har fremdeles rundt 1,5 millioner lyttere. NRK Petre går litt tilbake i mai, mens P2 går noe fram.

TUNGE TAK: Arne Krumsvik og Kanal 24 sliter med å skaffe lyttere.